Laatste update op 30-12-2022

Update energieprijzen

Het is al enige tijd onrustig op de energiemarkt. Net als huishoudens lopen warmtebedrijven aan tegen de extreme prijzen voor elektriciteit en gas. Dit heeft hogere tarieven voor u als gevolg. Naast de fors gestegen inkoopkosten treft ook de inflatie onze onderneming. Wij betreuren deze hoge warmtetarieven maar zien geen andere mogelijkheid dan de gestegen kosten aan u door te berekenen.

Ook de overheid merkt de onrust op de energiemarkt en de stijgende energietarieven. Het is goed om te zien dat zij ook in 2023 Nederlandse huishoudens tegemoet komt door de invoering van het prijsplafond.

En wat kan je zelf doen om kosten te besparen? Hieronder geven wij meer informatie. Deze informatie wordt bijgewerkt zodra er meer bekend is.

De tarieven voor 2023

Als warmteleveranciers zijn wij voor het vaststellen van de jaarlijkse tarieven afhankelijk van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij stellen halverwege december de maximum tarieven vast. Nadat de ACM haar tarieven heeft gepubliceerd, controleren wij of onze tarieven de ACM-tarieven niet overschrijden. Indien nodig worden deze gecorrigeerd en opnieuw verwerkt. Zo weten we wel zeker dat we een eerlijke en correcte prijs vragen.

De projectspecifieke tarieven kun je vinden op jouw tariefblad voor 2023. Deze is beschikbaar op MijnEteck Online en de MijnEteck App. Onze nieuwe tarieven gaan in per 1 januari 2023 en gelden voor één jaar.

Foto van een vrouw die een boek leest op de bank in een heerlijk warm huis.

De totstandkoming van de tarieven

De stijging van de tarieven van Eteck zijn het directe gevolg van de stijgende inkoopkosten van elektriciteit en gas voor het jaar 2023. Net als huishoudens lopen ook bedrijven er tegenaan dat langjarige contracten niet meer mogelijk zijn voor de inkoop van energie. Eteck heeft geen eigen productie en is daarvoor afhankelijk van externe partijen. Omdat de prijsniveaus van elektriciteit en gas momenteel extreem hoog zijn, stijgen ook de warmtetarieven van Eteck voor 2023.

Eteck betreurt de noodzaak van de hoge warmtetarieven voor haar klanten. De inflatie treft ook onze onderneming en wij zien geen andere mogelijkheid dan de hogere kosten door te berekenen aan onze eindgebruikers om nu en in de toekomst een gezonde bedrijfsvoering te hebben en te kunnen blijven investeren in de verduurzaming van de Nederlandse warmte- en koudevraag.

Warmteleveranciers worden standaard tweejaarlijks getoetst door de Autoriteit Consument & Markt op het gemaakte rendement. Eteck zit onder die rendementstoets. In 2023 wordt een extra rendementstoets van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) toegevoegd om erop toe te zien dat er geen extra winst wordt gemaakt door de gegeven subsidies.

Het prijsplafond

  • Het prijsplafond geldt vanaf 1 januari 2023 t/m december 2023.
  • Het prijsplafond is vastgezet op € 47,38 per gigajoule (GJ).
  • Dit geldt tot een verbruik van 37 gigajoule (GJ), Eteck-klanten (huishoudens) gebruiken gemiddeld slechts 14 GJ per jaar.
  • Gebruik je in 2023 minder dan 37 GJ? Dan betaal je daarvoor het lagere tarief van € 47,38 per gigajoule (GJ). Verbruik je meer? Dan betaal je alleen voor de GJ’s die je meer verbruikt ons warmtetarief 2023, zoals je terug kunt vinden op jouw tariefblad. Deze is beschikbaar op MijnEteck.
  • Bovenstaande punten gelden voor alle huishoudens in Nederland. Omdat het prijsplafond niet goed aansluit bij huishoudens die gebruik maken van blokverwarming, waarbij meerdere huishoudens achter 1 aansluiting zitten, onderzoekt het kabinet ook of er alternatieve mogelijkheden zijn om hen in dezelfde mate te ondersteunen.

Hoe kan je kosten besparen?

Hoe houd je het verbruik onder controle? Wij helpen je graag met een aantal tips.

Wist je bijvoorbeeld dat je frisse, droge lucht makkelijker en sneller opwarmt dan de lucht die al in huis hangt. Daarom is het slim om iedere dag de ramen een paar minuten open te zetten.

Nog meer tips, klik op onderstaande link;

Bespaartips Group 13
Het icoon voor ventilatie van een woning

Hulp bij betalingen

Lukt het even niet om de maandnota binnen de gestelde termijn te betalen? Dat kan natuurlijk gebeuren. Neem in dit geval contact op met Team Customer Care, dan zoeken wij samen naar een passende oplossing. Zo bieden wij hulp bij besparen en mogelijkheid tot een persoonlijk gesprek met een coach op financieel gebied.

Lukt het langere tijd niet met betalen, weet dan dat er schuldhulpverlening is die klaar staat om je te helpen. Dit start bij het kenbaar maken bij de gemeente, daar kunnen ze je goed helpen.

Customer Care

Heb je naar aanleiding van deze informatie vragen? Neem dan gerust contact met ons op via telefoonnummer 085-0218 000. Kies in het keuzemenu voor optie 2 en onze afdeling customer care helpt je graag. Zij zijn op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 18:00 uur.

Neem contact op
Foto van medewerkers van de afdeling Customer Care

Veelgestelde vragen