Zelfhulp individuele warmtepomp

Jouw woning heeft een warmtepomp

Een bodemwarmtepomp is een energiezuinig apparaat dat via een gesloten of open bron warmte onttrekt aan de aardbodem of buitenlucht, bijvoorbeeld via zonnepanelen. Deze warmtepomp voorziet je huis op een duurzame manier van warmte, warm tapwater en van koeling (tijdens warme zomerdagen). Op deze pagina geven we meer uitleg over de warmtepomp in jouw woning en wat je zelf kunt doen om deze installatie te onderhouden of problemen op te lossen. Omdat we veel verschillende installaties hebben, is de informatie op deze website zo algemeen mogelijk. Op MijnEteck vind je ook een informatiekaart met specifieke informatie en instructies voor jouw woning.

Stap 1 - De werking van WKO

De warmtepomp regelt automatisch dat het binnen aangenaam is. De buitentemperatuur bepaalt de temperatuur van het water dat door de leidingen van de vloerverwarming stroomt. Dus hoe kouder het buiten is, hoe warmer de vloer zal worden. In de zomer kan de warmtepomp je woning ook koelen. Ook dan zorgt het systeem er automatisch voor dat er precies genoeg warmte of koude geleverd wordt: net zoveel als er nodig is voor jouw woning. Nadat je de temperatuur hebt ingesteld, hoef je hier dus niets meer aan te doen. Een warmtepomp is heel energiezuinig. Om het systeem nog energiezuiniger te maken, is het belangrijk dat je de thermostaat zoveel mogelijk op dezelfde temperatuur houdt. Misschien ben je gewend om de thermostaat ’s avonds lager te zetten, maar bij een warmtepomp is het beter om de temperatuur dag en nacht gelijk te houden. Dat komt omdat de warmtepomp en de vloerverwarming langzamer opwarmen dan radiatoren. Steeds dezelfde temperatuur aanhouden is daarom aangenamer en goedkoper. Let op, deze video gaat over WKO met extra warmtebron, in dit geval aquathermie. Dat kunnen ook andere bronnen zijn, zoals PV-panelen of uitsluitend energie uit de bodem.

Stap 2

Zelf een (storings)probleem verhelpen

Help, ik heb problemen met:

  • Verwarmen

      • Speelt dit probleem in alle ruimten van de woning? Controleer dan de waterdruk en vul bij waar nodig. Lost dit het probleem niet op? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).
      • Speelt het probleem in een enkele ruimte en werkt de verwarming in andere ruimten wel? Het probleem zit dan in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Is de huidige temperatuur in de ruimte te laag of te hoog? Bij een te lage temperatuur; maak een melding aan bij Eteck (zie stap 3). Bij een te hoge temperatuur; zie hieronder.
      • Krijg je meer warmte dan waar je om vraagt? Zet de thermostaat wat lager. Lost dit het probleem niet op? De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in de binnenhuisinstallatie van je woning. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Heb je de werking van de thermostaat gecheckt? Als deze niet naar behoren werkt of niet reageert zoals gebruikelijk dan is het raadzaam om eerst de batterijen te vervangen. Dit is niet bij alle thermostaten mogelijk.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Je krijgt meer warmte dan waar je om vraagt. Voer het volgende uit:

      • Zet de thermostaat wat lager. Lost dit het probleem niet op? De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in de binnenhuisinstallatie van je woning. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
  • Koelen

      • Controleer op de informatiekaart in MijnEteck of de koelfunctie in de woning handmatig geactiveerd moet worden. In sommige gevallen is dit aan de orde.
      • Zorg er vervolgens voor dat de gewenste temperatuur op de thermostaat lager staat ingesteld dan de gemeten temperatuur in de woning. Het kan enige tijd – uren tot dagen - duren voordat je het effect merkt. Met onze passieve vloerkoeling (anders dan met airconditioning) is het doorgaans mogelijk de woning enkele graden af te koelen ten opzichte van de buitentemperatuur.
      • Belangrijke tip: Houd zoveel mogelijk ramen en deuren gesloten en beperk instraling van de zon door zonwering of het sluiten van gordijnen.
      • Heb je bovenstaande tips opgevolgd en heb je nog steeds in geen enkele ruimte koeling? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).
      • Heb je in sommige ruimtes wel koeling en in andere ruimtes niet? Het probleem zit dan in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
  • (Warm) water

    • Als een kraan geen warm water geeft, kan dat verschillende oorzaken hebben. Doorloop deze stappen:

      • Komt er helemaal geen water uit je kranen? Neem contact op met je drinkwaterleverancier.
      • Controleer of uit andere kranen in je woning wel warm water komt. Geeft maar één kraan geen warm water? Dan is de kraan waarschijnlijk kapot. Neem contact op met je verhuurder (huurwoning) of met een loodgieter (koopwoning) of vervang de kraan zelf.
      • Heb je een boiler in huis en net een warme douche of warm bad genomen (of op een andere manier gebruik gemaakt van warm water)? Waarschijnlijk is deze dan leeg, de boiler is begrensd aan een maximale hoeveelheid water. Enkele uren geduld en je kunt weer gebruik maken van warm water.
      • Geeft geen enkele kraan warm water? Maak een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • We maken onderscheid tussen lekkage in onze installatie en de binnenhuisinstallatie, zie de beschrijving van onderdelen op de informatiekaart. De informatiekaart vind je op MijnEteck.

      • Spuit het water eruit? Bel Eteck via ons storingsnummer 085 – 02 18 000.
      • Is het zomer en zijn er waterdruppels zichtbaar? Het is mogelijk dat er sprake is van condensvorming door de levering van koude. Dit is geen lekkage en hoef je niet te melden. Als er veel water vanaf druipt dan is de watertemperatuur mogelijk te laag. Dit is een instelling, neem hiervoor contact op met een binnenhuisinstallateur.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
  • Zonnepanelen

    • Leveren je panelen minder op dan voorheen? Vergelijk met je buren. Hebben zij ook een verminderde opbrengst dan is dit waarschijnlijk te wijten aan de weersomstandigheden. Wekken zij wel de gebruikelijke opbrengst op, dan is het probleem waarschijnlijk woning gerelateerd. Controleer ook of de panelen wel schoon zijn en of de panelen schaduw van bomen krijgen waardoor de opbrengst minder is.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Geeft de omvormer een storing? Door tijdelijke stroomonderbreking kan je de omvormer resetten. Lost dit het niet op? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
  • Overige storingen en vragen

      • Controleer of de ventilatie onderdeel is van de Eteck-installatie. Dit is zelden het geval. Je kunt dit controleren door de informatiekaart op MijnEteck te raadplegen.
      • Het is belangrijk om ieder jaar de filters te vervangen. Je kunt ze ook reinigen door ze af te spoelen en te laten drogen.
      • Is de ventilatie geen onderdeel van de installatie van Eteck? Meld je storing dan niet bij Eteck, maar schakel zelf een installateur in (koopwoning) of neem contact op met je verhuurder.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Mogelijk wordt dit geluid veroorzaakt door de warmte-installatie van Eteck of door onderdelen in de binnenhuisinstallatie. Komt het geluid van buiten je woning? Het geluid komt dan mogelijk uit de technische ruimte van Eteck. Bel met Eteck om hier melding van te maken.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Check de (digitale) handleiding van de fabrikant van je warmtepomp voor de storingscode en de oplossing.

      Zie ook handleidingen en oplossingen van veelvoorkomende type warmtepompen onder stap 2.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als je een storing doorgeeft via telefoonnummer 085-0218000, kan later blijken dat de storing buiten onze verantwoordelijkheid valt.

      Dit geldt bijvoorbeeld voor problemen in de binnenhuisinstallatie zoals de vloerverwarming en thermostaten. Deze maken veelal geen onderdeel uit van de installatie van Eteck. In veel gevallen ligt de verantwoordelijkheid van de binnenhuisinstallatie bij de bewoner zelf of de verhuurder.

      Mochten onze medewerkers het vermoeden hebben dat de bron van de storing buiten onze verantwoordelijkheid ligt, dan zullen zij vragen om akkoord te gaan met mogelijk additionele kosten.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!

Storingscodes en oplossingen

Geeft je individuele warmtepomp een storingscode? Check de (digitale) handleiding van de fabrikant van je warmtepomp voor de storingscode en de oplossing.

Welk merk warmtepomp heb je?

ITHO/DAALDEROP

Overzicht van storingscodes en oplossingen

Overzicht van handleidingen

NIBE

Temperatuur instellen op je warmtepomp

Oplossen van storing 52 (F-serie) en storing 167 (S-serie)

REMEHA

Hoe vul je een verwarmingssysteem bij?

Hoe ontlucht je het verwarmingssysteem?

De eTwist opstarten

De eTwist bedienen

THERMIA

Overzicht van alle (Engelstalige) instructievideo's over:

  • Instellen systeemtemperaturen
  • Instellen gewenste kamertemperatuur
  • Instellen stooklijn
  • Finetunen stooklijn
  • Instellen verschillende gebruiksmodes
  • Resetten alarm
  • Afstellen warmtepomp
  • Hoe lang draait een warmtepomp
  • Intergrale waarden aflezen (kan nodig zijn tijdens het contact met uw installateur)
  • Starten noodbedrijf (elektrisch element)

ALPHA INNOTEC

Installatie- en gebruikershandleiding per type

Alterra WSVZ
Alterra WSZ
Alterra SWCV
Alterra SWC
Alterra SW
Luxtronic regelaar Deel 1
Luxtronic regelaar Deel 2

Stap 3

Storing melden

Ontdekte je aan de hand van bovenstaande stappen dat de storing in ons systeem zit? Meld dan je storing:

  • via ons storingsnummer 085 – 02 18 000
  • via MijnEteck
    Let op: gebruik deze weg alleen voor niet urgente storingen. Deze meldingen worden alleen tijdens kantooruren beoordeeld.

Geef in je melding zoveel mogelijk relevante informatie door, zoals het merktype en de storingscode. Zodra wij jouw melding binnenkrijgen, wordt deze beoordeeld en doorgezet naar onze onderhoudspartij. Soms nemen we eerst contact met je op omdat wij nog vragen hebben over de melding. De onderhoudspartij gaat vervolgens aan de slag om het probleem te verhelpen.

Zit de storing in de binnenhuisinstallatie? Klik door naar deze pagina om te controleren wat je het beste kunt doen.

Stap 4

Zelf je systeem onderhouden

Een aantal dingen kan je zelf doen om je warmte-installatie te onderhouden.

  • Ventileer de ruimte waar de warmtepomp staat goed en blokkeer nooit de openingen voor de ventilatie.
  • Controleer regelmatig of de overloop van de inlaatcombinatie van de boiler droog is.
  • Controleer of het noodzakelijk is om de warmte-installatie te ontluchten
    zie instructie: ontluchten warmte-installatie
  • Controleer regelmatig de waterdruk van de installatie. Is deze te laag, dan kan je de installatie bijvullen. Zie hiervoor de instructie: Bijvullen warmtepomp - verhogen waterdruk. De druk dient minimaal 1,8 bar te zijn. Iets hoger is geen probleem.
  • Controleer ook regelmatig de (eventuele) batterijen in de thermostaat om te voorkomen dat het contact met de warmtepomp verbroken wordt. Zie hiervoor: Batterijen thermostaat vervangen
  • Voorkom verrassingen en controleer tijdig (in september) of je verwarming werkt. Een eventuele storing kunnen we dan oplossen voordat het echt koud wordt.