De warmtepomp regelt automatisch dat het binnen aangenaam is. De buitentemperatuur bepaalt de temperatuur van het water dat door de leidingen van de vloerverwarming stroomt. Dus hoe kouder het buiten is, hoe warmer de vloer zal worden. In de zomer kan de warmtepomp je woning ook koelen. Ook dan zorgt het systeem er automatisch voor dat er precies genoeg warmte of koude geleverd wordt: net zoveel als er nodig is voor jouw woning. Nadat je de temperatuur hebt ingesteld, hoef je hier dus niets meer aan te doen. Een warmtepomp is heel energiezuinig. Om het systeem nog energiezuiniger te maken, is het belangrijk dat je de thermostaat zoveel mogelijk op dezelfde temperatuur houdt. Misschien ben je gewend om de thermostaat ’s avonds lager te zetten, maar bij een warmtepomp is het beter om de temperatuur dag en nacht gelijk te houden. Dat komt omdat de warmtepomp en de vloerverwarming langzamer opwarmen dan radiatoren. Steeds dezelfde temperatuur aanhouden is daarom aangenamer en goedkoper. Let op, deze video gaat over WKO met extra warmtebron, in dit geval aquathermie. Dat kunnen ook andere bronnen zijn, zoals PV-panelen of uitsluitend energie uit de bodem.
Heeft dit antwoord geholpen?
Je krijgt meer warmte dan waar je om vraagt. Voer het volgende uit:
Als een kraan geen warm water geeft, kan dat verschillende oorzaken hebben. Doorloop deze stappen:
We maken onderscheid tussen lekkage in onze installatie en de binnenhuisinstallatie, zie de beschrijving van onderdelen op de informatiekaart. De informatiekaart vind je op MijnEteck.
Leveren je panelen minder op dan voorheen? Vergelijk met je buren. Hebben zij ook een verminderde opbrengst dan is dit waarschijnlijk te wijten aan de weersomstandigheden. Wekken zij wel de gebruikelijke opbrengst op, dan is het probleem waarschijnlijk woning gerelateerd. Controleer ook of de panelen wel schoon zijn en of de panelen schaduw van bomen krijgen waardoor de opbrengst minder is.
Geeft de omvormer een storing? Door tijdelijke stroomonderbreking kan je de omvormer resetten. Lost dit het niet op? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).
Mogelijk wordt dit geluid veroorzaakt door de warmte-installatie van Eteck of door onderdelen in de binnenhuisinstallatie. Komt het geluid van buiten je woning? Het geluid komt dan mogelijk uit de technische ruimte van Eteck. Bel met Eteck om hier melding van te maken.
Check de (digitale) handleiding van de fabrikant van je warmtepomp voor de storingscode en de oplossing.
Zie ook handleidingen en oplossingen van veelvoorkomende type warmtepompen onder stap 2.
Als je een storing doorgeeft via telefoonnummer 085-0218000, kan later blijken dat de storing buiten onze verantwoordelijkheid valt.
Dit geldt bijvoorbeeld voor problemen in de binnenhuisinstallatie zoals de vloerverwarming en thermostaten. Deze maken veelal geen onderdeel uit van de installatie van Eteck. In veel gevallen ligt de verantwoordelijkheid van de binnenhuisinstallatie bij de bewoner zelf of de verhuurder.
Mochten onze medewerkers het vermoeden hebben dat de bron van de storing buiten onze verantwoordelijkheid ligt, dan zullen zij vragen om akkoord te gaan met mogelijk additionele kosten.
Geeft je individuele warmtepomp een storingscode? Check de (digitale) handleiding van de fabrikant van je warmtepomp voor de storingscode en de oplossing.
Overzicht van storingscodes en oplossingen
Overzicht van handleidingen
Temperatuur instellen op je warmtepomp
Oplossen van storing 52 (F-serie) en storing 167 (S-serie)
Hoe vul je een verwarmingssysteem bij?
Hoe ontlucht je het verwarmingssysteem?
De eTwist opstarten
De eTwist bedienen
Overzicht van alle (Engelstalige) instructievideo's over:
Installatie- en gebruikershandleiding per type
Alterra WSVZ Alterra WSZ Alterra SWCV Alterra SWC Alterra SW Luxtronic regelaar Deel 1 Luxtronic regelaar Deel 2
Ontdekte je aan de hand van bovenstaande stappen dat de storing in ons systeem zit? Meld dan je storing:
Geef in je melding zoveel mogelijk relevante informatie door, zoals het merktype en de storingscode. Zodra wij jouw melding binnenkrijgen, wordt deze beoordeeld en doorgezet naar onze onderhoudspartij. Soms nemen we eerst contact met je op omdat wij nog vragen hebben over de melding. De onderhoudspartij gaat vervolgens aan de slag om het probleem te verhelpen.
Zit de storing in de binnenhuisinstallatie? Klik door naar deze pagina om te controleren wat je het beste kunt doen.
Een aantal dingen kan je zelf doen om je warmte-installatie te onderhouden.
Binnenhuisinstallatie
Compensatie
Zelfhulp afleverset
Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast functionele cookies, plaatsen we ook analytische cookies om onze website te verbeteren. Meer weten? Lees ons cookie- en privacybeleid.
Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Zet je categorieën uit, dan kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet meer goed werken. Je kunt altijd op een later moment jouw voorkeuren aanpassen. Bekijk ons cookie statement.