Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast functionele cookies, plaatsen we ook analytische cookies om onze website te verbeteren. Meer weten? Lees ons cookie- en privacybeleid.

Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kun je niet uitzetten.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen derde partijen, zoals YouTube of Vimeo, plaatsen.
Deze cookies stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie aan te kunnen bieden.

Zet je categorieën uit, dan kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet meer goed werken. Je kunt altijd op een later moment jouw voorkeuren aanpassen. Bekijk ons cookie statement.

Sla het navigatie menu over en ga direct naar de inhoud
Laatste update op 24-11-2025

Tarieven 2026

Het einde van het jaar komt in zicht. We laten je graag weten wat je de komende periode kunt verwachten rondom onze jaarlijkse tariefsaanpassing, jouw jaarnota en eerste factuur in het nieuwe jaar.

Nieuwe warmtetarieven

We berekenen onze tarieven voor 2026 aan het einde van 2025 en verwerken deze tarieven in onze systemen en op je persoonlijke tariefblad (of via een persoonlijke berekening bij specifieke bronenergie-projecten). In de tweede helft van december ontvang je van ons bericht over deze nieuwe tarieven. Je vindt deze vanaf eind december ook terug op MijnEteck onder 'Documenten'.

Wat kan je de komende periode verwachten?

We laten je graag weten wat je de komende periode kunt verwachten rondom onze jaarlijkse tariefsaanpassing, jouw eventuele jaarnota en de eerste factuur voor het nieuwe jaar. Misschien is niet alle informatie hieronder op jouw situatie van toepassing. Hou je e-mail of de post in de gaten voor jouw specifieke tariefinformatie.

November 2025

Eteck koopt energie in en start berekening tarieven

Jaarlijks kopen wij in november onze energie in. Daarna gaan we aan de slag om jouw tarieven voor het nieuwe jaar te berekenen. Dat doen we onder andere op basis van onze inkoopkosten voor energie en de algemene prijsontwikkeling in Nederland (CBS-indexreeksen).

Betaal je geen maandelijkse verbruikskosten?
Dan kan je in MijnEteck eenvoudig zien welke CBS-indexreeks we voor jouw jaarlijkse tariefberekening gebruiken. Ga onder 'Documenten' naar 'Kwaliteitsrichtlijnen'.

Icoon van een stekker

Begin en midden december 2025

Tarieven ACM bekend

In de tweede helft van december maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de maximumtarieven voor warmte bekend. Vallen jouw tarieven onder de warmtewet? Dan doorlopen we (zodra wij deze informatie hebben) de volgende stappen:

  1. We controleren of het tarief dat wij hebben berekend voldoet aan de laatste eisen van de ACM en stellen deze bij als dat nodig is.
  2. We starten met de verwerking van de tarieven in ons systeem.

Jouw eerste factuur in 2026

Halverwege december ontvang je jouw (voorschot)factuur voor januari 2026. Op deze factuur staan nog de tarieven van 2025 omdat de nieuwe tarieven dan nog niet bij ons bekend zijn/verwerkt zijn in onze systemen. De verrekening hiervan vind je op jouw jaarnota 2026.

Icoon van een klembord

Eind december 2025

Tarieven 2026 bekend

De nieuwe tarieven gaan in per 1 januari 2026 en gelden één jaar. We brengen je als volgt op de hoogte van jouw nieuwe tarieven:

  1. Eind december ontvang je van ons bericht over de tarieven voor 2026.
  2. Jouw nieuwe tarieven publiceren wij uiterlijk 31 december op MijnEteck.
  3. Log in op MijnEteck en vind jouw nieuwe tariefblad onder ‘Documenten’.
  4. Aanvullende informatie over jouw tarieven ontvang je per post (alleen bij bronenergie) of vind je in het document ‘Kwaliteitsrichtlijnen’ waarin informatie staat wat niet jaarlijks verandert.
Icoon van een huis met een euro teken
"Bekijk jouw nieuwe tarieven in MijnEteck. Heb je nog geen MijnEteck-account, maak deze dan eenvoudig aan via MijnEteck."

Midden januari 2026

Eerste maandfactuur met nieuwe tarieven

Je ontvangt halverwege januari een (voorschot)factuur voor februari 2026.

Berekenen we bij jou verbruikskosten?
Let dan op, op deze factuur:

  • Staan wel al de nieuwe tarieven voor de vaste kosten die vanaf 1 januari 2026 gelden.
  • Is het voorschotbedrag voor jouw verbruik nog niet aangepast.

Daarom verschillen jouw maandfacturen van januari, februari en maart mogelijk van elkaar. Nadat we jouw jaarnota hebben opgemaakt en toegestuurd, passen we jouw voorschotbedrag aan op de eerstvolgende maandfactuur.

Huur je alleen een warmtepompsysteem en/of PV-panelen van ons?
Dan ontvang je in december jouw eerste maandfactuur voor 2026 met de nieuwe tarieven.

Huur je een warmtepompsysteem met bronenergie?
Dan ontvang je in januari jouw eerste maandfactuur voor 2026 met de nieuwe tarieven.

Icoon van een voorschotnota

Uiterlijk 8 februari 2026

Jouw jaarnota 2025

Betaal je maandelijks kosten voor jouw warmteverbruik? Dan ontvang je jouw jaarnota 2025 uiterlijk op 8 februari 2026. Jouw jaarnota geeft aan wat voor jou van toepassing is:

Zijn de betaalde voorschotbedragen hoger dan jouw daadwerkelijke verbruik?
Dan krijg je geld terug.

Zijn de betaalde voorschotbedragen lager dan jouw daadwerkelijke verbruik?
Dan moet je bijbetalen.

Jouw nieuwe voorschotbedrag

Op de jaarnota vind je ook jouw nieuwe voorschotbedrag. Dat bedrag hebben we berekend op basis van je verbruik in het verleden en de nieuwe tarieven.

Meer over je jaarnota Group 13
icoon van een jaarnota

Webinar: Tariefswijzigingen in warmte

Benieuwd hoe de tarieven tot stand komen? Voor jouw gemak hebben we vorig jaar deze informatie ook in een webinar verwerkt. Hierin zie je hoe de tarieven tot stand komen, hoe ze zijn opgebouwd en hoe we hierover informeren.

Let op: dit webinar is gebaseerd op de tarieven van 2025. De methode hoe we dit berekenen is voor 2026 hetzelfde.

Veelgestelde vragen

Wanneer zijn mijn tarieven voor het nieuwe jaar bekend? Path

Jaarlijks starten wij in november met onze inkoop van energie en het berekenen van onze tarieven voor het nieuwe jaar. De periode erna worden de tarieven gecontroleerd en verwerkt in onze systemen.


Eind december ontvang je van ons bericht over de nieuwe tarieven en de totstandkoming daarvan. Onze nieuwe tarieven publiceren wij in de laatste week van december voor je op MijnEteck.


In de tussentijd houden wij je via eteck.nl/tarieven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Heeft dit antwoord geholpen?

Bedankt voor je feedback!
Waar kan ik mijn tarieven vinden? Path

Onze tarieven zijn te vinden op je tariefblad. Die kan je bekijken in MijnEteck Online of in de MijnEteck App. Onze tarieven worden jaarlijks aangepast. De tarieven gaan in per 1 januari van het nieuwe jaar. Hierover informeren we je in december.

Heeft dit antwoord geholpen?

Bedankt voor je feedback!
Hoe stelt de ACM het warmtetarief vast? Path

Ieder jaar stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de maximale warmtetarieven vast die de warmteleveranciers mogen rekenen. De berekening van de maximale warmtetarieven is gekoppeld aan de gasprijzen. (Wij zijn al langere tijd een groot voorstander van een wijziging van deze methodiek en vinden het essentieel dat hernieuwde wetgeving hieromtrent op korte termijn wordt gerealiseerd.).


Jouw warmtetarief bestaat in ieder geval uit een vast deel en vaak ook uit een variabel deel. Het variabele tarief betaal je voor de warmte die je gebruikt. Dit tarief is direct gekoppeld aan de gasprijzen. In de wet staat precies hoe dit variabele tarief berekend moet worden. De ACM moet uitgaan van de gasprijzen die de 10 grootste gasleveranciers per 1 januari gemiddeld rekenen. De gasleveranciers geven de ACM de tarieven door die zij bij een jaarcontract berekenen.


Bij de berekening wordt ook de belasting op gas in het tarief meegenomen. Uiteindelijk betaalt u dus niet meer dan wat een gemiddelde consument betaalt voor gas, een cv-ketel met onderhoudskosten en het vastrecht voor gas.


Meer informatie over de berekening van het warmtetarief kan je vinden op de website van de ACM.

Heeft dit antwoord geholpen?

Bedankt voor je feedback!
Kondigen jullie de nieuwe tarieven ook 30 dagen van tevoren aan? Path

Energieleveranciers zijn verplicht nieuwe tarieven minimaal 30 dagen van tevoren aan te kondigen. Voor warmteleveranciers geldt de verplichting dat zij hun tarieven vóór 1 januari publiceren. Dit is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald en komt voort uit het feit dat warmteleveranciers voor het vaststellen van de jaarlijkse tarieven afhankelijk zijn van de ACM. Zij stellen doorgaans halverwege december de maximumtarieven vast, waardoor de 30 dagen-verplichting voor ons ook niet mogelijk is. Nadat de ACM haar tarieven heeft gepubliceerd, controleren wij of onze tarieven de ACM-tarieven niet overschrijden en indien nodig worden deze gecorrigeerd en opnieuw verwerkt. Daar zijn berekeningen en controles voor nodig en dat kost tijd.

Heeft dit antwoord geholpen?

Bedankt voor je feedback!
Wanneer kan ik mijn jaarnota verwachten? Path

Als je bent aangesloten op een warmtenet van Eteck waarbij je betaalt voor verbruik, ontvang je ieder jaar een jaarnota. De jaarnota ontvang je in de eerste zes weken van het nieuwe jaar. Helaas kunnen wij niet ingaan op voorrangsverzoeken, in verband met vaste procedures en controles. Wij vragen je begrip hiervoor.

Heeft dit antwoord geholpen?

Bedankt voor je feedback!
Waar wordt een jaarnota of eindnota op gebaseerd? Path

Op jouw jaarnota of eindnota zie je de balans tussen het deel dat je al betaald hebt via de maandfacturen en de daadwerkelijke kosten. Op je jaarnota staan de kosten die je afgelopen jaar hebt gemaakt plus de maandbedragen die je al hebt betaald.

Heb je het afgelopen jaar meer betaald dan nodig was? Dan krijg je geld terug. Is het verbruik hoger geweest, dan zal je moeten bijbetalen.

Op de jaarnota wordt ook een nieuw voorschotbedrag berekend. Hierbij houden we rekening met het verbruik in het verleden en de tarieven voor het nieuwe jaar. Het automatisch berekende voorschotbedrag is een adviesbedrag dat we automatisch voor je instellen. Dit kun je eventueel zelf verhogen (of verlagen) via ons klantportaal MijnEteck.

Heeft dit antwoord geholpen?

Bedankt voor je feedback!