6 juli 2023

ChatGPT: een nieuwe tool voor Customer Care

Een tijdrovende taak

Binnen de afdeling Customer Care bij Eteck kwamen dagelijks talloze tickets binnen die niet gecategoriseerd waren. Het handmatig categoriseren was een tijdrovende taak voor het team. Een medewerker moest de hele dag nieuwe tickets monitoren, lezen en beoordelen om vervolgens de juiste categorie toe te wijzen. Dit proces neemt kostbare tijd in beslag en zorgt voor een verhoogde werkdruk, aangezien het team al te maken had met een groot aantal klantvragen. En juist elke seconde telt in een ticketproces, de klant wil natuurlijk zo snel mogelijk geholpen worden. Er was dus behoefte aan een efficiƫntere manier om deze tickets te verwerken.

Inzet van ChatGPT

Nu is er een effectieve oplossing gevonden. In samenwerking met Shared heeft Eteck besloten om ChatGPT in te zetten om de ongecategoriseerde tickets automatisch van een categorie te voorzien. Zodra er een ongecategoriseerd klantticket binnenkomt, wordt het direct beoordeeld door ChatGPT. Aan de hand van de gehele context van het klantticket bepaalt de tool of het bijvoorbeeld gaat om meterstanden of een technische vraag. Op deze manier wordt de juiste categorie aan het klantticket toegewezen, waardoor het direct bij de juiste behandelaar terechtkomt. Tickets belanden dan direct bij de juiste persoon, waardoor het verwerkingsproces aanzienlijk wordt versneld.

Hoe draagt ChatGPT bij aan beter klanttevredenheid?

Dankzij deze volledig geautomatiseerde taak heeft Customer Care nu weer een medewerker beschikbaar die hard nodig is om urgente zaken aan te pakken. Het inzetten van ChatGPT heeft niet alleen de efficiƫntie van het ticketverwerkingsproces verbeterd, maar ook bijgedragen aan het verminderen van de werkdruk op de afdeling. Met deze oplossing kan het team zich beter richten op het oplossen van klantvragen en een optimale service bieden aan de klanten van Eteck.