Lees ook:
“Om het nieuwe systeem te realiseren, vervingen we alle centrale installaties in de ketelhuizen, vernieuwden we de afleversets en boilers in de woningen en creëren we binnenkort nieuwe bronputten in de openbare ruimte”, vertelt Sonja. “Voor de afleversets en de boilers moesten we bij bewoners achter de voordeur aan het werk: leidingen omleggen, toevoegen en meterkasten ombouwen zodat de nieuwe installaties hierin pasten.” Simpel toch? Nou, niet helemaal… “Bewonerscommunicatie is hierbij natuurlijk heel belangrijk. Iets technisch uitleggen aan bewoners met verschillende (culturele) achtergronden was een grote uitdaging.”
“Daarbij moesten we in alle 218 woningen drie dagen aan het werk. Niet drie dagen achter elkaar, maar in verschillende fases. Dat was meteen onze grootste uitdaging: hoe krijgen we de bewoners hierin mee, hoe maken we duidelijk wat er moet gebeuren, hoe plannen we al deze afspraken en zorgen we dat zij ons over de vloer willen laten? Gelukkig werkt één van onze monteurs al twintig jaar aan de installaties in Spoorwijk. Bewoners kennen hem en hij weet precies wat er in de wijk speelt. Dit gaf de meeste bewoners gelukkig veel vertrouwen.”
Eteck zorgde ervoor dat er tijdens het klussen een vast aanspreekpunt was voor alle bewoners. “Ook al staat er veel op papier, zo’n persoonlijke benadering geeft toch veel meer vertrouwen. Daarbij gaven we de bewoners de keuze of ze mee wilden werken of niet.” Wil je afgesloten worden van ons warmtenet, dan moet je daarvoor normaliter een vergoeding betalen en een eigen warmtevoorziening realiseren. Nu gaf Eteck de mogelijkheid om kosteloos af te sluiten. “Deze optie gaf de bewoners een gevoel van vrijheid. Slechts drie van de 218 huishoudens hebben hiervan gebruikgemaakt. Alle andere bewoners zijn met ons meegegaan.”
Bij de renovatie verving Eteck ook alle installaties in de centrale ketelhuizen. “We bouwden in een bestaande omgeving dus moesten we wel warmte blijven leveren, zodat bewoners gewoon konden douchen en verwarmen. Daarom pasten we steeds onze planning aan op de buitentemperatuur. Zo wilden we eigenlijk in april 2024 beginnen, maar toen was het maar elf graden. Dan wil je niet dat de bewoners hun verwarming uit moeten zetten.
Onze monteurs zijn gelukkig flexibel en konden eerst andere werkzaamheden verrichten. En voor bewoners die ondanks een hogere buitentemperatuur toch verwarming wilden, stelden we een elektrische kachel beschikbaar.”
Uiteindelijk zijn we in mei 2024 gestart. Zo zorgde Eteck ervoor dat de renovatie voor alle bewoners zo comfortabel mogelijk was.
Om je beter te helpen gebruiken wij cookies. Naast functionele cookies, plaatsen we ook analytische cookies om onze website te verbeteren. Meer weten? Lees ons cookie- en privacybeleid.
Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Zet je categorieën uit, dan kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet meer goed werken. Je kunt altijd op een later moment jouw voorkeuren aanpassen. Bekijk ons cookie statement.