>> Social Return Centrumeiland

Het project Centrumeiland wordt gekenmerkt door de zelfbouwkavels. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor een zelfbouwkavel en geheel zelf een woning realiseren binnen de geldende kavelregels. Eteck heeft de concessie gewonnen om de duurzame energieleverancier te worden voor Centrumeiland. Bij deze concessie is een Social Return afspraak opgenomen. Social Return houdt in het creëren van werkgelegenheid, leerwerk- en stageplaatsen voor mensen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt. Dit initiatief zorgt ervoor dat mensen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt gemakkelijker en sneller aan de slag kunnen binnen de reguliere arbeidsmarkt.

Eteck heeft georiënteerd naar de mogelijkheden die deze Social Return afspraak biedt. Zo zijn er meerdere afspraken geweest met o.a. Bureau Social Return van de Gemeente Amsterdam, UWV, Pantar en onze onderaannemers. Bureau Social Return heeft de voorkeur uitgesproken om de Social Return binnen Gemeente (Groot) Amsterdam te voldoen, omdat de gemeente Amsterdam als opdrachtgever graag wil dat mensen binnen regio Amsterdam worden geholpen.

Zo zijn we terecht gekomen bij Pantar, één van de Sociaal Leer- Werkbedrijven binnen Gemeente (Groot) Amsterdam op de vestiging gelegen aan de Strekkerweg. Na meerdere gesprekken en een enthousiasmerende rondleiding langs de werkplaatsen en het personeel waren we vanaf het eerste moment overtuigd dat we hier een match hadden gevonden waar we wel mogelijkheden zagen. Het personeel was heel vriendelijk en zo enthousiast over het werk dat zij uitvoerde, dat het aanstekelijk werkte.

Na onderling overleg en een testsessie, kwamen Eteck en Pantar tot het besluit om de demontage van oude energie- en watermeters in opdracht te geven. Dit was een ware win-win situatie voor alle betrokken partijen. De Coronacrisis was al in het land en Pantar kon plotseling een aantal werkzaamheden niet meer uitvoeren zonder dat de RIVM maatregelen werden overschreden en zijn dus stop gezet. Het zou voor Pantar goed uitkomen als de demontagewerkzaamheden konden worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden zijn namelijk goed uit te voeren in combinatie met de RIVM maatregelen en zijn ook heel flexibel in te zetten, waardoor deze werkzaamheden een ideale opvulling bieden voor Pantar.

Voor Eteck kwam het goed uit, omdat de opslag erg vol ligt en met een verhuizing in het vooruitzicht kan de opslag wel een opschoning gebruiken. Dit is niet de voornaamste reden voor Eteck, dit is het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen perspectief. In deze oude energie- en watermeters is een groot gedeelte goed recyclebaar. Als interne MVO activiteit hebben de werknemers onderling een eigen demontagelijn opgetuigd om deze energie- en watermeters te demonteren. Echter is dit zeer tijdrovend en via Social Return een uitgelezen kans om een mooie opdracht uit te zetten. Ook Bureau Social Return van de Gemeente Amsterdam is positief, omdat door Eteck een groep kwetsbare Amsterdammers aan het werk wordt geholpen.

De (eerste) opdracht aan Pantar ging om ca. 4.000 oude energie- en watermeters. Dit is slechts het begin. In de toekomst worden er meer energie- en watermeters omgewisseld voor nieuwe “slimme” meters. Ook deze oude meters is Eteck voornemens ter demontage onder te brengen bij Pantar.

Buiten de demontagewerkzaamheden die bij Pantar zijn belegd heeft de vestiging Strekkerweg een zeer uitgebreide houtbewerking- en mozaïekafdeling. De resultaten die tentoon worden gesteld in de werkplaatsen zijn erg mooi en wellicht nog interessant voor de inrichting van het toekomstige pand van Eteck.

Al met al zijn de samenwerkingen tussen de verschillende partijen goed en soepel verlopen en heeft de Social Return, zowel Eteck als Pantar veel moois gebracht en zal naar verwachting nog veel moois brengen in de toekomst.