Snel antwoord op je vraag

Er zijn 0 resultaten gevonden, probeer een andere omschrijving, raadpleeg MijnEteck of neem contact met ons op.

Populaire vragen

  • Onze tarieven zijn te vinden op je tariefblad. Die kan je bekijken in MijnEteck Online of in de MijnEteck App. Onze tarieven worden jaarlijks aangepast. De tarieven gaan in per 1 januari van het nieuwe jaar. Hierover informeren we je in december.

    Heeft dit antwoord geholpen?

    Bedankt voor je feedback!
  • Indien het in jouw woning ook mogelijk is om te koelen, dan is het goed om te weten dat vloerkoeling anders werkt dan airconditioning. Waar airconditioning actief de lucht koelt, stroomt er met vloerverkoeling koud water door jouw vloerverwarmingssysteem. Hierdoor kan je de temperatuur in de woning doorgaans enkele graden koelen ten opzichte van de buitentemperatuur. Weet wel dat het, na het activeren van de koeling, enige tijd kan duren voordat dit je dit merkt.

    Bij een combinatie van hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid, kan de aanvoertemperatuur van koeling tijdelijk iets verhoogd worden. Dit doen wij om het temperatuurverschil tussen de vloer en de omgeving te verkleinen. Hiermee wordt condensvorming op jouw vloer voorkomen en het risico op valpartijen door een gladde vloer verkleind.

    Heeft dit antwoord geholpen?

    Bedankt voor je feedback!
    • Controleer op de informatiekaart in MijnEteck of de koelfunctie in de woning handmatig geactiveerd moet worden. In sommige gevallen is dit aan de orde.
    • Zorg er vervolgens voor dat de gewenste temperatuur op de thermostaat lager staat ingesteld dan de gemeten temperatuur in de woning. Het kan enige tijd – uren tot dagen - duren voordat je het effect merkt. Met onze passieve vloerkoeling (anders dan met airconditioning) is het doorgaans mogelijk de woning enkele graden af te koelen ten opzichte van de buitentemperatuur.
    • Belangrijke tip: Houd zoveel mogelijk ramen en deuren gesloten en beperk instraling van de zon door zonwering of het sluiten van gordijnen.
    • Vergeet de afsluiters (die je mogelijk tijdens het stookseizoen in enkele ruimtes hebt dichtgezet) niet open te zetten voor verkoeling.
    • Heb je in sommige ruimtes wel koeling en in andere ruimtes niet? Het probleem zit dan in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
    • Heb je bovenstaande tips opgevolgd en heb je nog steeds in geen enkele ruimte koeling? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

    Heeft dit antwoord geholpen?

    Bedankt voor je feedback!
  • Mocht het ons de eerste keer (rond de 27e) niet lukken om het (voorschot)bedrag van je rekening af te schrijven, om welke reden dan ook, dan proberen wij het rond de 10e van de volgende maand opnieuw.

    Uiteraard kun je er ook voor kiezen om zelf het openstaande bedrag over te maken naar het bankrekeningnummer dat vermeld is op de factuur. Deze kan je ook altijd terugvinden in ons online klantportaal MijnEteck.

    Heeft dit antwoord geholpen?

    Bedankt voor je feedback!

Waar gaat je vraag over?

    • Ga je wonen in een huis waar Eteck warmte en/of koude levert? Meld je dan zo spoedig mogelijk bij ons aan. Dit kan gemakkelijk en snel online.

      Na aanmelding ontvang je van ons een welkomstpakket met informatie over de service die Eteck levert, de tarieven en voorwaarden.

      Bij je aanmelding kan je direct aangeven of je via automatische incasso wenst te betalen en kunnen we direct een account voor MijnEteck voor je aanmaken. Wel zo makkelijk!

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als je verhuist naar een woning zonder aansluiting op het systeem van Eteck dan kan je je bij ons afmelden.

      Regel dit eenvoudig online via MijnEteck.

      Om je verhuizing zo efficiënt en correct mogelijk te verwerken hebben wij de volgende informatie nodig:

      • de datum van sleuteloverdracht;
      • je nieuwe correspondentieadres;

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Ons team staat voor je klaar om je op weg te helpen bij vragen. Mocht je via deze veelgestelde vragen geen antwoord vinden op jouw specifieke vraag, neem dan gerust contact met ons op.

      En wist je dat je veel zelf kunt regelen via ons klantportaal MijnEteck. Wel zo eenvoudig!

      Heb je ons nodig in verband met een storing? Bekijk dan de veelgestelde vragen en contactmogelijkheden bij het kopje Storingen en werkzaamheden. Zo ben je snel geholpen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Eteck gaat elke dag voor een zo betrouwbaar mogelijke levering van warmte en koude. Werkzaamheden proberen we zo goed, tijdig en volledig mogelijk uit te voeren. We doen dan ook onze uiterste best om je naar tevredenheid te helpen, maar soms gaat het mis en daar ben jij dan de dupe van. Sorry, dat had niet mogen gebeuren! We helpen je graag.

      • Een klacht oplossen lukt het snelst wanneer je contact opneemt met onze afdeling Customer Care via 085 - 0218 000. Samen zoeken we een oplossing en leggen je uit wat er precies is gebeurd.

      Heb je contact met ons opgenomen en ben je niet tevreden met het antwoord of de geboden oplossing? Dan heb je de mogelijkheid om een klacht bij ons in te dienen. Dat kan via dit formulier.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Wat we exact op jouw adres leveren en hoe we dat doen, kan je terugvinden op het tariefblad en de informatiekaart in ons online klantportaal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De projectontwikkelaar, woningcorporatie, VVE óf gemeente heeft voor Eteck gekozen als warmteleverancier van jouw woning. Eteck heeft daarvoor geïnvesteerd in de aanleg van een duurzaam warmtesysteem voor een periode van 30 jaar. De woningen in jouw wijk, dus ook die van je buren, zijn hierop aangesloten. Anders dan bij gas en elektra kan je niet overstappen naar een andere warmteleverancier omdat het systeem in jouw woning aansloten is op de installatie van Eteck.

      Je kunt zonder over te stappen ook zeker kosten besparen door zo optimaal mogelijk met de warmte-installatie om te gaan. Een belangrijk gegeven bij verwarmen via de vloer, is dat je zo min mogelijk de temperatuur op de thermostaat moet wisselen. Stel deze in op een constante temperatuur die jij prettig vindt. Een constante temperatuur van 19 °C is duurzamer én kost minder dan een constante temperatuur van 20 °C. Daarnaast is het verstandig om je woning kort en krachtig te ventileren. De woning is gebouwd met hoogwaardige isolatie en een ventilatiesysteem. Dat is afgestemd op deze manier van ventileren. De hele dag een raam open zetten leidt tot onnodig warmteverlies en dus hogere kosten. Deze manier van verwarmen vraagt van jou een ander manier van omgaan met het systeem, maar uiteindelijk levert dit wel een hoger comfort en gezonder klimaat op terwijl je ook je variabele kosten beter kan beheersen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De MijnEteck App is te downloaden vanuit de Apple store of de Google Playstore.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In ons online klantportaal MijnEteck kun je veel zelf regelen. Wel zo handig! MijnEteck is er in twee varianten, die je beiden (gelijktijdig) kunt gebruiken; MijnEteck Online via onze website en de MijnEteck App als download op je mobiele telefoon. De voordelen van MijnEteck:

      • eenvoudig je persoonlijke gegevens wijzigen
      • inzicht in je verbruik (indien van toepassing op jouw adres)
      • overzicht van de rekeningen en status van je betalingen inzien
      • storingen eenvoudig doorgeven met hulp van onze storingswizard
      • advies over je termijnbedrag en pas dit eenvoudig zelf aan
      • informatie over de warmte-installatie in jouw woning
      • informatie en updates bij collectieve storingen
      • geef meterstanden eenvoudig door (indien nodig)
      • inzicht in het contract dat je met ons hebt gesloten
      • en nog veel meer!

      Nog geen inloggegevens voor MijnEteck? Deze kun je hier aanvragen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Dit kan eenvoudig door je hier te registreren voor MijnEteck. Heb je daar hulp bij nodig? Bel ons op telefoonnummer 085-0218000 of neem digitaal contact met ons op.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het is belangrijk dat het emailadres wat je gebruikt om in te loggen op MijnEteck hetzelfde is als het emailadres wat in het systeem van Eteck staat.

      Als het niet lukt om in te loggen, maak een printscreen van de foutmelding en mail deze naar customercare@eteck.nl. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. Met de foutmelding kunnen we snel controleren waar het probleem zich bevindt. Uiteraard is telefonisch contact ook mogelijk via 085-0218000.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Je krijgt meer warmte dan waar je om vraagt. Voer het volgende uit:

      • Zet de thermostaat wat lager. Lost dit het probleem niet op? De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in de binnenhuisinstallatie van je woning. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Geen warmte in huis kan diverse oorzaken hebben. Ga het volgende na:

      • Speelt dit probleem in alle ruimten van de woning? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).
      • Speelt het probleem in een enkele ruimte en werkt de verwarming in andere ruimten wel? Het probleem zit dan in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Is de huidige temperatuur te laag of te hoog? Bij een te lage temperatuur; maak een melding aan bij Eteck (zie stap 3). Bij een te hoge temperatuur; zie hieronder.
      • Krijg je meer warmte dan waar je om vraagt? Zet de thermostaat wat lager. Lost dit het probleem niet op? De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in de binnenhuisinstallatie van je woning. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Heb je de werking van de thermostaat gecheckt? Als deze niet naar behoren werkt of niet reageert zoals gebruikelijk dan is het raadzaam om eerst de batterijen te vervangen. Dit is niet bij alle thermostaten mogelijk.
      • Wordt er flow/stroming gemeten door de warmtemeter? Je kunt dit controleren door op het pijlsymbool op je Kamstrup of Sharky meter te drukken. Heb je een meter van een ander merk, dan is het zelf uitlezen meestal niet mogelijk. Als je ziet dat er geen flow/stroming gemeten wordt, maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als een kraan geen warm water geeft, kan dat verschillende oorzaken hebben. Doorloop deze stappen:

      • Komt er helemaal geen water uit je kranen? Neem contact op met je drinkwaterleverancier.
      • Controleer of uit andere kranen in je woning wel warm water komt. Geeft maar één kraan geen warm water? Dan is de kraan waarschijnlijk kapot. Neem contact op met je verhuurder (huurwoning) of met een loodgieter (koopwoning) of vervang de kraan zelf.
      • Heb je een boiler in huis en net een warme douche of warm bad genomen (of op een andere manier gebruik gemaakt van warm water)? Waarschijnlijk is deze dan leeg, de boiler is begrensd aan een maximale hoeveelheid water. Enkele uren geduld en je kunt weer gebruik maken van warm water.
      • Geeft geen enkele kraan warm water? Maak een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
      • Controleer op de informatiekaart in MijnEteck of de koelfunctie in de woning handmatig geactiveerd moet worden. In sommige gevallen is dit aan de orde.
      • Zorg er vervolgens voor dat de gewenste temperatuur op de thermostaat lager staat ingesteld dan de gemeten temperatuur in de woning. Het kan enige tijd – uren tot dagen - duren voordat je het effect merkt. Met onze passieve vloerkoeling (anders dan met airconditioning) is het doorgaans mogelijk de woning enkele graden af te koelen ten opzichte van de buitentemperatuur.
      • Belangrijke tip: Houd zoveel mogelijk ramen en deuren gesloten en beperk instraling van de zon door zonwering of het sluiten van gordijnen.
      • Vergeet de afsluiters (die je mogelijk tijdens het stookseizoen in enkele ruimtes hebt dichtgezet) niet open te zetten voor verkoeling.
      • Heb je in sommige ruimtes wel koeling en in andere ruimtes niet? Het probleem zit dan in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Heb je bovenstaande tips opgevolgd en heb je nog steeds in geen enkele ruimte koeling? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • We maken onderscheid tussen lekkage in onze installatie en de binnenhuisinstallatie, zie de beschrijving van onderdelen op de informatiekaart. De informatiekaart vind je op MijnEteck.

      • Spuit het water eruit? Zet dan zoveel mogelijk afsluiters dicht en bel Eteck.
      • Is het zomer en zijn er waterdruppels zichtbaar? Het is mogelijk dat er sprake is van condensvorming door de levering van koude. Dit is geen lekkage en hoef je niet te melden. Als er veel water vanaf druipt dan is de watertemperatuur mogelijk te laag. Dit is een instelling, neem hiervoor contact op met een installateur (koopwoning) of je verhuurder.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als je een storing doorgeeft via telefoonnummer 085-0218000, kan later blijken dat de storing buiten onze verantwoordelijkheid valt.

      Dit geldt bijvoorbeeld voor problemen in de binnenhuisinstallatie zoals de vloerverwarming en thermostaten. Deze maken veelal geen onderdeel uit van de installatie van Eteck. In veel gevallen ligt de verantwoordelijkheid van de binnenhuisinstallatie bij de bewoner zelf of de verhuurder.

      Mochten onze medewerkers het vermoeden hebben dat de bron van de storing buiten onze verantwoordelijkheid ligt, dan zullen zij vragen om akkoord te gaan met mogelijk additionele kosten.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Er komt een hard geluid uit je meterkast. Mogelijk wordt dit geluid veroorzaakt door de warmte-installatie van Eteck of door onderdelen in de binnenhuisinstallatie.

      • Draai alle afsluiters van de warmte-unit dicht.
      • Stopt het geluid niet? De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in de binnenhuisinstallatie van je woning. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Stopt het geluid wel? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).
      • Komt het geluid van buiten je woning? Het geluid komt dan mogelijk uit de technische ruimte. Bel met Eteck om hier melding van te maken (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
      • Vaak ontstaat dit doordat de afvoersifon van de inlaatcombinatie droog is komen te staan. Het water in de sifon verdampt door de warmte in de kast. Vul de sifon met een halve liter water, meestal lost dit de stank op. Giet er een paar lepels slaolie achteraan, dan verdampt het water minder snel.
      • Lost dit het probleem niet op? Bel dan een rioolontstoppingsbedrijf of loodgieter (koopwoning) of neem contact op met je verhuurder.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
      • Controleer of de ventilatie onderdeel is van de Eteck-installatie. Dit is zelden het geval. Je kunt dit controleren door de informatiekaart op MijnEteck te raadplegen.
      • Het is belangrijk om ieder jaar de filters te vervangen. Je kunt ze ook reinigen door ze af te spoelen en te laten drogen.
      • Is de ventilatie geen onderdeel van de installatie van Eteck? Meld je storing dan niet bij Eteck, maar schakel zelf een installateur in (koopwoning) of neem contact op met je verhuurder.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
      • Speelt dit probleem in alle ruimten van de woning? Controleer dan de waterdruk en vul bij waar nodig. Lost dit het probleem niet op? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).
      • Speelt het probleem in een enkele ruimte en werkt de verwarming in andere ruimten wel? Het probleem zit dan in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Is de huidige temperatuur in de ruimte te laag of te hoog? Bij een te lage temperatuur; maak een melding aan bij Eteck (zie stap 3). Bij een te hoge temperatuur; zie hieronder.
      • Krijg je meer warmte dan waar je om vraagt? Zet de thermostaat wat lager. Lost dit het probleem niet op? De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in de binnenhuisinstallatie van je woning. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.
      • Heb je de werking van de thermostaat gecheckt? Als deze niet naar behoren werkt of niet reageert zoals gebruikelijk dan is het raadzaam om eerst de batterijen te vervangen. Dit is niet bij alle thermostaten mogelijk.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als een kraan geen warm water geeft, kan dat verschillende oorzaken hebben. Doorloop deze stappen:

      • Komt er helemaal geen water uit je kranen? Neem contact op met je drinkwaterleverancier.
      • Controleer of uit andere kranen in je woning wel warm water komt. Geeft maar één kraan geen warm water? Dan is de kraan waarschijnlijk kapot. Neem contact op met je verhuurder (huurwoning) of met een loodgieter (koopwoning) of vervang de kraan zelf.
      • Heb je een boiler in huis en net een warme douche of warm bad genomen (of op een andere manier gebruik gemaakt van warm water)? Waarschijnlijk is deze dan leeg, de boiler is begrensd aan een maximale hoeveelheid water. Enkele uren geduld en je kunt weer gebruik maken van warm water.
      • Geeft geen enkele kraan warm water? Maak een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Je krijgt meer warmte dan waar je om vraagt. Voer het volgende uit:

      • Zet de thermostaat wat lager. Lost dit het probleem niet op? De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk in de binnenhuisinstallatie van je woning. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
      • Controleer op de informatiekaart in MijnEteck of de koelfunctie in de woning handmatig geactiveerd moet worden. In sommige gevallen is dit aan de orde.
      • Zorg er vervolgens voor dat de gewenste temperatuur op de thermostaat lager staat ingesteld dan de gemeten temperatuur in de woning. Het kan enige tijd – uren tot dagen - duren voordat je het effect merkt. Met onze passieve vloerkoeling (anders dan met airconditioning) is het doorgaans mogelijk de woning enkele graden af te koelen ten opzichte van de buitentemperatuur.
      • Belangrijke tip: Houd zoveel mogelijk ramen en deuren gesloten en beperk instraling van de zon door zonwering of het sluiten van gordijnen.
      • Heb je bovenstaande tips opgevolgd en heb je nog steeds in geen enkele ruimte koeling? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).
      • Heb je in sommige ruimtes wel koeling en in andere ruimtes niet? Het probleem zit dan in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je het beste kunt doen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • We maken onderscheid tussen lekkage in onze installatie en de binnenhuisinstallatie, zie de beschrijving van onderdelen op de informatiekaart. De informatiekaart vind je op MijnEteck.

      • Spuit het water eruit? Bel Eteck via ons storingsnummer 085 – 02 18 000.
      • Is het zomer en zijn er waterdruppels zichtbaar? Het is mogelijk dat er sprake is van condensvorming door de levering van koude. Dit is geen lekkage en hoef je niet te melden. Als er veel water vanaf druipt dan is de watertemperatuur mogelijk te laag. Dit is een instelling, neem hiervoor contact op met een binnenhuisinstallateur.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
      • Controleer of de ventilatie onderdeel is van de Eteck-installatie. Dit is zelden het geval. Je kunt dit controleren door de informatiekaart op MijnEteck te raadplegen.
      • Het is belangrijk om ieder jaar de filters te vervangen. Je kunt ze ook reinigen door ze af te spoelen en te laten drogen.
      • Is de ventilatie geen onderdeel van de installatie van Eteck? Meld je storing dan niet bij Eteck, maar schakel zelf een installateur in (koopwoning) of neem contact op met je verhuurder.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Mogelijk wordt dit geluid veroorzaakt door de warmte-installatie van Eteck of door onderdelen in de binnenhuisinstallatie. Komt het geluid van buiten je woning? Het geluid komt dan mogelijk uit de technische ruimte van Eteck. Bel met Eteck om hier melding van te maken.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Check de (digitale) handleiding van de fabrikant van je warmtepomp voor de storingscode en de oplossing.

      Zie ook handleidingen en oplossingen van veelvoorkomende type warmtepompen onder stap 2.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Geeft de omvormer een storing? Door tijdelijke stroomonderbreking kan je de omvormer resetten. Lost dit het niet op? Maak dan een melding aan bij Eteck (zie stap 3).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Leveren je panelen minder op dan voorheen? Vergelijk met je buren. Hebben zij ook een verminderde opbrengst dan is dit waarschijnlijk te wijten aan de weersomstandigheden. Wekken zij wel de gebruikelijke opbrengst op, dan is het probleem waarschijnlijk woning gerelateerd. Controleer ook of de panelen wel schoon zijn en of de panelen schaduw van bomen krijgen waardoor de opbrengst minder is.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als je een storing doorgeeft via telefoonnummer 085-0218000, kan later blijken dat de storing buiten onze verantwoordelijkheid valt.

      Dit geldt bijvoorbeeld voor problemen in de binnenhuisinstallatie zoals de vloerverwarming en thermostaten. Deze maken veelal geen onderdeel uit van de installatie van Eteck. In veel gevallen ligt de verantwoordelijkheid van de binnenhuisinstallatie bij de bewoner zelf of de verhuurder.

      Mochten onze medewerkers het vermoeden hebben dat de bron van de storing buiten onze verantwoordelijkheid ligt, dan zullen zij vragen om akkoord te gaan met mogelijk additionele kosten.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Jouw meterstand wordt weergegeven op een digitale meter, die is vaak geplaatst in de meterkast of berghok. De meterstand Warmte wordt meestal weergegeven in GJ (GigaJoule).

      Leveren wij op jouw adres ook warmtapwater en/of koud drinkwater, dan zit de watermeter vlakbij de warmtemeter. Deze meterstand wordt aangegeven in m3.

      Neem je warm water bij ons af? Dan kan je op sommige meters de stand Warmtapwater op de warmtemeter aflezen (bekijk hiervoor de instructies).

      Om je te helpen bij het aflezen van je meterstanden hebben we online instructies geplaatst van de meestgebruikte warmtemeters.

      Als er een kostendeler principe gehanteerd wordt voor de woningen in jouw bouwgedeelte of appartementencomplex, dan kun je de meterstanden niet in de woning uitlezen. Eteck zal in dat geval deze eenheden omrekenen naar een warmteverbruik en je voorzien van de juiste standen.

      Iedere woning is anders en er bestaan dus ook individuele verschillen. Voor de exacte situatie in jouw woning verwijzen wij naar de informatiekaart in ons online klantportaal MijnEteck of bekijk onze toelichting Meterstanden aflezen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het warmteverbruik is afhankelijk van veel factoren, zoals de positie van de woning, je warmwater verbruik en de gezinssamenstelling. Al deze factoren spelen een rol.

      Het gemiddelde warmteverbruik van een huishouden is ongeveer 25 Gigajoule per jaar. Jouw verbruik kan hier dus van afwijken.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Warmtepompen zijn in principe vergelijkbaar met koelkasten. Dit houdt in dat ze onderhoudsvrij zijn en dus niet periodiek gecontroleerd hoeven worden. Enkele warmtepompen worden wel onderhouden. Dit kan niet op aanvraag maar wordt vanuit Eteck geïnitieerd. Je ontvangt hierover bericht als dit voor jouw geldt.

      Indien je een storing aan je warmtepomp hebt kun je dit melden via ons telefoonnummer 085-0218000.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De contractduur is 30 jaar. Eteck draagt zorg dat er 30 jaar lang een werkende warmtepomp/afleverset aanwezig is in de woning.

      De exacte voorwaarden hiervan vind je in de Algemene leveringsvoorwaarden en Aansluitvoorwaarden. Deze documenten zijn te vinden in de klantportal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Indien het in jouw woning ook mogelijk is om te koelen, dan is het goed om te weten dat vloerkoeling anders werkt dan airconditioning. Waar airconditioning actief de lucht koelt, stroomt er met vloerverkoeling koud water door jouw vloerverwarmingssysteem. Hierdoor kan je de temperatuur in de woning doorgaans enkele graden koelen ten opzichte van de buitentemperatuur. Weet wel dat het, na het activeren van de koeling, enige tijd kan duren voordat dit je dit merkt.

      Bij een combinatie van hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid, kan de aanvoertemperatuur van koeling tijdelijk iets verhoogd worden. Dit doen wij om het temperatuurverschil tussen de vloer en de omgeving te verkleinen. Hiermee wordt condensvorming op jouw vloer voorkomen en het risico op valpartijen door een gladde vloer verkleind.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Onze tarieven zijn te vinden op je tariefblad. Die kan je bekijken in MijnEteck Online of in de MijnEteck App. Onze tarieven worden jaarlijks aangepast. De tarieven gaan in per 1 januari van het nieuwe jaar. Hierover informeren we je in december.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het is al langere tijd onrustig op de energiemarkt. Die onrust heeft de prijzen op de internationale energiemarkt opgedreven. Eteck betreurt de noodzaak van de hoge warmtetarieven voor haar klanten. Net als huishoudens lopen warmtebedrijven aan tegen de extreme prijzen voor elektriciteit en gas. De stijging van de tarieven van Eteck zijn dus het directe gevolg van de stijgende inkoopkosten van elektriciteit en gas voor het jaar 2023. De inflatie treft ook onze onderneming en wij zien geen andere mogelijkheid dan de hogere kosten door te berekenen aan onze eindgebruikers om nu en in de toekomst een gezonde bedrijfsvoering te hebben en te kunnen blijven investeren in de verduurzaming van de Nederlandse warmte- en koudevraag.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Ieder jaar stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de maximale warmtetarieven vast die de warmteleveranciers mogen rekenen. De berekening van de maximale warmtetarieven is gekoppeld aan de gasprijzen. (Wij zijn al langere tijd een groot voorstander van een wijziging van deze methodiek en vinden het essentieel dat hernieuwde wetgeving hieromtrent op korte termijn wordt gerealiseerd.).


      Jouw warmtetarief bestaat in ieder geval uit een vast deel en vaak ook uit een variabel deel. Het variabele tarief betaal je voor de warmte die je gebruikt. Dit tarief is direct gekoppeld aan de gasprijzen. In de wet staat precies hoe dit variabele tarief berekend moet worden. De ACM moet uitgaan van de gasprijzen die de 10 grootste gasleveranciers per 1 januari gemiddeld rekenen. De gasleveranciers geven de ACM de tarieven door die zij bij een jaarcontract berekenen.


      Bij de berekening wordt ook de belasting op gas in het tarief meegenomen. Uiteindelijk betaalt u dus niet meer dan wat een gemiddelde consument betaalt voor gas, een cv-ketel met onderhoudskosten en het vastrecht voor gas.


      Meer informatie over de berekening van het warmtetarief kan je vinden op de website van de ACM.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Energieleveranciers zijn verplicht nieuwe tarieven minimaal 30 dagen van tevoren aan te kondigen. Voor warmteleveranciers geldt de verplichting dat zij hun tarieven vóór 1 januari publiceren. Dit is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald en komt voort uit het feit dat warmteleveranciers voor het vaststellen van de jaarlijkse tarieven afhankelijk zijn van de ACM. Zij stellen doorgaans halverwege december de maximumtarieven vast, waardoor de 30 dagen-verplichting voor ons ook niet mogelijk is. Nadat de ACM haar tarieven heeft gepubliceerd, controleren wij of onze tarieven de ACM-tarieven niet overschrijden en indien nodig worden deze gecorrigeerd en opnieuw verwerkt. Daar zijn berekeningen en controles voor nodig en dat kost tijd.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Warmteleveranciers worden standaard tweejaarlijks getoetst door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of het gemaakte rendement niet te hoog is. Eteck scoort in die rendementstoets onder het maximaal toegestane rendement, hetgeen betekent dat Eteck niet teveel winst maakt. In 2023 wordt een extra rendementstoets van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) toegevoegd om erop toe te zien dat de warmteleveranciers geen extra winst maken door de gegeven subsidies.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Dit kun je eenvoudig zelf doen via ons online klantportaal MijnEteck. Heb je hulp nodig? Bel 085-0218000 of neem digitaal contact met ons op.

      Let er wel op dat het verlagen van je voorschotbedrag op eigen risico is. De jaarnota kan door verlaging van het voorschotbedrag hoger uitvallen dan je verwacht. Daarnaast kun je een voorschotbedrag maar 1 keer per jaar zelf verlagen. Verhogen kan wel onbeperkt.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Mocht het ons de eerste keer (rond de 27e) niet lukken om het (voorschot)bedrag van je rekening af te schrijven, om welke reden dan ook, dan proberen wij het rond de 10e van de volgende maand opnieuw.

      Uiteraard kun je er ook voor kiezen om zelf het openstaande bedrag over te maken naar het bankrekeningnummer dat vermeld is op de factuur. Deze kan je ook altijd terugvinden in ons online klantportaal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Iedere maand betaal je voor onze warmtelevering. Voor dit (voorschot)bedrag ontvang je maandelijks een factuur. Die factuur kan je op twee manieren betalen:

      Automatische incasso

      Wil je meer gemak en minder kosten? Kies dan voor betaling per automatische incasso. Het (voorschot)bedrag wordt dan iedere maand rond de 27ste automatisch van je rekening afgeschreven. Hierdoor heb je er zelf geen omkijken meer naar. Automatische incasso kan je direct aanvragen als jij je aanmeldt als klant. Mocht je dit (nog) niet gedaan hebben, dan kun je dat alsnog aanvragen. Vul het formulier in en stuur het aan ons terug. Wij regelen de rest.

      Iedere maand handmatig overboeken

      Je kunt ook betalen door het (voorschot)bedrag iedere maand handmatig naar ons over te maken. De maandfactuur dien je voor het eind van de maand te betalen. Voor het betalen per factuur wordt een maandelijkse toeslag berekend. De hoogte van de toeslag kan je terugvinden op de tariefkaart in MijnEteck. De kosten voor het betalen per factuur worden als factuurkosten weergegeven op je maandfactuur.

      Let op bij handmatig overboeken dat je de juiste gegevens vermeld (bedrag en rekeningnummer), zie ook de vraag 'Wat is het rekening-IBAN nummer van Eteck?'

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Ja, dat kan op beide manieren! Vanuit milieuoverwegingen geven wij de voorkeur aan correspondentie per mail. Uiteraard staat je factuur ook altijd in MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De meest voorkomende vaste kosten hebben we hieronder op een rijtje gezet. Niet alle vaste kosten zijn van toepassing op alle projecten.

      + Aansluiting ruimteverwarming: dit bedrag betaal je voor de aansluiting op het systeem van Eteck;

      + Meettarief: dit bedrag betaal je voor de meettarieven om deze op afstand uit te lezen;

      + Afleverset: dit bedrag betaal je voor het systeem in de woning;

      + Vaste kosten ruimtekoeling: dit bedrag betaal je voor eventuele koeling die wij het hele jaar door aanbieden.


      Meer informatie vind je op het tariefblad in MijnEteck.

      Op diverse projecten is de Warmtewet van toepassing. Deze wet is bedoeld om bewoners te beschermen tegen te hoge tarieven wanneer ze geen keuze hebben om over te stappen naar een andere warmteleverancier. Deze wet geeft leveranciers richtlijnen waaraan zij zich moeten houden. Dit geldt onder andere voor de kosten die leveranciers van warmte in rekening mogen brengen. Om de kosten zo overzichtelijk mogelijk te maken, hebben wij de vaste kosten zoveel mogelijk uiteengezet.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De factuur als bijlage wordt soms geweigerd bij gebruik van Windows 10. Dit is vervelend maar we hebben een oplossing. Als je de web versie van je mailaccount opent, zie je dat de bijlage er wel bij zit.

      Uiteraard kun je je facturen ook altijd in zien via de klantportal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Salvors regelt administratieve zaken voor ons wanneer er problemen zijn met je betaling(en).

      Als je een brief ontvangt van Salvors, dan betekent dit dat wij enkele facturen aan hen hebben overgedragen. Voor vragen over een brief die je van Salvors hebt ontvangen, verzoeken wij je rechtstreeks met hen in contact te treden. Contactgegevens staan op de brief vermeld.

      Salvors zal, als onze partner, op een efficiënte manier op zoek gaan naar een gezamenlijke oplossing om de betalingsachterstand in te lopen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Contactgegevens kun je eenvoudig zelf aanpassen in ons online klantportaal MijnEteck.

      Nog geen inloggegevens voor MijnEteck? Deze kun je hier aanvragen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Een wijziging van je rekeningnummer kan via ons digitale contactformulier worden doorgegeven. Het telefonisch doorgeven van een wijziging in je rekeningnummer is niet mogelijk.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Alle informatie over ons rekeningnummer/IBAN-nummer en tenaamstelling kan je terugvinden op onze factuur of jaarnota. Je facturen en jaarnota kan je ook terugvinden in ons online klantportaal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Dat zijn de:

      • Aansluitvoorwaarden consumenten kleiner dan 100 kW
      • Algemene Leveringsvoorwaarden consumenten kleiner dan 100 kW

      Beide voorwaarden zijn te lezen in de klantportal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De kosten kun je verdelen in twee categorieën: kosten voor de techniek (de installatie) en kosten voor het verbruik.

      De techniek van lokale, collectieve warmtesystemen varieert nagenoeg altijd per project omdat het, anders dan een stadswarmtenet, maatwerk op die locatie is. Geen enkel (nieuwbouw)project is hetzelfde en daarom wordt de technische installatie aangepast op o.a. de vraag, de beschikbare natuurlijke bronnen, het aantal woningen wat wordt aangesloten. Deze en andere factoren spelen een grote rol bij het bepalen van de juiste techniek van het warmtesysteem. Daarbij is een warmtepomp duurder in aanschaf en onderhoud dan een gasaansluiting op een leidingnet wat er al ligt en al jaren in gebruik is.

      De maximum tarieven voor de te leveren diensten vanuit een warmteleverancier aan particulieren worden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) jaarlijks vastgesteld op basis van de Warmtewet. Daarbij wordt uitgegaan van het Niet-Meer-Dan-Anders-principe (NMDA). Dit principe houdt in dat de prijs van warmtelevering niet hoger mag zijn dan het gebruik van gas als energiebron. De maximum tarieven gelden voor alle warmteleveranciers en bij het aangaan van een overeenkomst voor een project zal de exacte hoogte worden vastgesteld in overleg met een gemeente, projectontwikkelaar, aannemer of woningcorporatie.

      Tarieven kunnen binnen een project variëren; bijvoorbeeld bij verschillende woonoppervlaktes binnen een wooncomplex en de tarieven kunnen jaarlijks worden aangepast, maar ze mogen nooit boven de maximum tarieven zoals vastgesteld door de ACM uitkomen. Als klant weet je daardoor zeker dat je nooit té veel betaalt ten opzichte van een individuele warmtevoorziening op basis van gas.

      Jouw tarieven vind je op het tariefblad. Dit tariefblad wordt jaarlijks geïndexeerd. Zodra je klant bent kun je je tarieven ook altijd terugzien in het klantenportal MijnEteck en in de Eteck App.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als jouw inkomen rond het sociaal minimum zit, heb je mogelijk recht op de energietoeslag. Deze eenmalige toeslag is in juli 2022 door het kabinet verhoogd van € 800 naar € 1.300. Dit geld is bedoeld om je te helpen met het betalen van de rekeningen voor gas, warmte en elektriciteit. Een aanvraag voor deze toeslag doe je bij de gemeente waar je woont. Zij betalen het bedrag ook aan jou uit als je er recht op hebt.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De term CW-klasse staat voor Comfort Warm Water. Hoe hoger de klasse, des te meer warm water per minuut geleverd kan worden. Dit noemen we ook wel de aansluitcapaciteit. Tot en met 2022 werden de kosten voor de CW-klassen 1-4 niet apart vermeld. Deze waren verwerkt in de kosten voor de huur van de afleverset. Met ingang van 2023 vermelden wij de kosten voor alle CW-klassen apart op onze facturen. Daarom ziet iedereen vanaf 2023 de regel 'Toeslag CW-klasse' op de factuur.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Lukt het niet om onze nota's binnen de gestelde termijn te betalen? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met Team Customer Care, dan zoeken wij samen naar een passende betalingsregeling. Ook bieden wij hulp bij verschillende vormen van besparen en de mogelijkheid tot een persoonlijk gesprek met een financiële coach.

      Lukt het (al) langere tijd niet om onze en andere rekeningen te betalen? Neem dan contact op met uw gemeente voor schuldhulpverlening. Zij helpen u met schulden die u zelf niet kunt oplossen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Jaarlijks starten wij in november met onze inkoop van energie en het berekenen van onze tarieven voor het nieuwe jaar. De periode erna worden de tarieven gecontroleerd en verwerkt in onze systemen.


      Eind december ontvang je van ons bericht over de nieuwe tarieven en de totstandkoming daarvan. Onze nieuwe tarieven publiceren wij in de laatste week van december voor je op MijnEteck.


      In de tussentijd houden wij je via eteck.nl/tarieven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Jaarlijks maakt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in december de maximum tarieven voor warmte bekend. Zodra dit gepubliceerd is, controleren wij of onze tariefberekening voldoet aan de laatste eisen van de ACM. Het is mogelijk dat jouw tarief afwijkt van het ACM-tarief, maar het kan nooit hoger zijn.


      Aan het einde van het jaar, vaak net voor de jaarwisseling, ontvang je van ons bericht over jouw nieuwe tarieven en de totstandkoming daarvan. Onze nieuwe tarieven publiceren wij in de laatste week van december ook voor je op MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als je bent aangesloten op een warmtenet van Eteck waarbij je betaalt voor verbruik, ontvang je ieder jaar een jaarnota. De jaarnota ontvang je in de eerste zes weken van het nieuwe jaar. Helaas kunnen wij niet ingaan op voorrangsverzoeken, in verband met vaste procedures en controles. Wij vragen je begrip hiervoor.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op je jaarnota berekenen we automatisch het nieuwe voorschotbedrag op basis van het verbruik in het verleden, de nieuwe tarieven en het aantal te verwachten koude dagen. Het kan dus zijn dat je dit jaar geld terugkrijgt op je jaarnota en ons advies voorschotbedrag toch hoger wordt. Dat kan komen doordat het bijvoorbeeld een warmer jaar is geweest dan gemiddeld of doordat in het nieuwe jaar de tarieven stijgen. We willen je daarom adviseren om ons adviesbedrag aan te houden om verrassingen op je volgende jaarnota te voorkomen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het automatisch berekende voorschotbedrag is een adviesbedrag dat we automatisch voor je instellen. Dit bedrag wordt berekend op basis van het verbruik in het verleden, eventuele nieuwe tarieven en het aantal te verwachten graaddagen. Het kan dus zijn dat ons advies voor je voorschotbedrag hoger ligt dan je gewend was. Dat kan komen doordat het bijvoorbeeld een warmer jaar is geweest dan gemiddeld of doordat in het nieuwe jaar de tarieven stijgen. We willen je daarom adviseren om ons adviesbedrag aan te houden om verrassingen op je volgende jaarnota te voorkomen.

      Mocht je ondanks ons advies toch je voorschotbedrag willen wijzigen, dan kan dat via MijnEteck of in de MijnEteck App. Houd er wel rekening mee dat wanneer je je voorschotbedrag verlaagd en je verbruik hetzelfde blijft of hoger wordt, je volgend jaar moet bijbetalen op je jaarnota.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op jouw jaarnota of eindnota staat een vervaldatum. Rond deze datum keren we het tegoed aan je uit. Is er nog een bedrag dat je aan ons moet betalen, bijvoorbeeld door een openstaande factuur? Dan verrekenen we je tegoed hier eerst mee. Een eventueel restant keren we alsnog rond de vervaldatum aan je uit. Via ons online klantportaal MijnEteck heb je altijd inzicht in de status van betalingen en facturen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op de achterkant van de jaarnota staat een overzicht met de in rekening gebrachte maandbedragen. Dit zijn de bedragen zoals ze op de factuur staan en niet de daadwerkelijk door jou betaalde bedragen.

      Maandelijks ontvang je van ons een factuur met daarop het te betalen bedrag. Betaal je te veel of te weinig, dan komt het overzicht op de jaarnota niet overeen met jouw eigen administratie. Bedragen die je te veel hebt betaald worden door ons automatisch verrekend met de nieuwe maandfactuur en/of aan je terugbetaald.

      Het is daarom belangrijk dat je het juiste factuurbedrag overmaakt. Ben je het niet eens met het maandbedrag? Dan pas je het voorschotbedrag gemakkelijk zelf aan via MijnEteck of de Eteck app. Wij kunnen hiervoor geen aangepaste jaarnota opmaken.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op jouw jaarnota of eindnota zie je de balans tussen het deel dat je al betaald hebt via de maandfacturen en de daadwerkelijke kosten. Op je jaarnota staan de kosten die je afgelopen jaar hebt gemaakt plus de maandbedragen die je al hebt betaald.

      Heb je het afgelopen jaar meer betaald dan nodig was? Dan krijg je geld terug. Is het verbruik hoger geweest, dan zal je moeten bijbetalen.

      Op de jaarnota wordt ook een nieuw voorschotbedrag berekend. Hierbij houden we rekening met het verbruik in het verleden en de tarieven voor het nieuwe jaar. Het automatisch berekende voorschotbedrag is een adviesbedrag dat we automatisch voor je instellen. Dit kun je eventueel zelf verhogen (of verlagen) via ons klantportaal MijnEteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Neem alle meterstanden op en neem telefonisch contact op met onze afdeling Customer Care via 085-0218000. Samen controleren we de meterstanden die jij hebt opgenomen met de meterstanden die in ons systeem staan.

      Mocht blijken dat de meterstanden op je jaarnota onjuist zijn, dan zullen we deze aanpassen en ontvang je een gecorrigeerde jaarnota.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Je jaarnota gaat altijd over een kalenderjaar. Ben je later in het jaar op het adres komen wonen dan is deze periode korter. De exacte afrekenperiode vindt je altijd op de jaarnota zelf. Klopt deze periode niet? Neem dan telefonisch contact op met onze afdeling Customer Care via 085-0218000. Zorg ervoor dat je de startdatum en als dat kan de meterstanden van deze datum bij de hand hebt.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In de eerste zes weken van het nieuwe jaar ontvang je (indien van toepassing) een jaarnota. Wat zie je nu precies op die jaarnota en waar zijn die kosten eigenlijk voor? Met onze toelichting op de jaarnota leggen we je graag uit hoe het zit. Download hiervoor onze toelichting op de jaarnota.

      Toelichting jaarnota_Eteck

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De voorlopige plannen van de overheid zijn als volgt;

      • Het prijsplafond zal naar verwachting gelden vanaf 1 januari 2023 t/m december 2023.
      • We verwachten dat het prijsplafond op €47,38 per gigajoule (GJ) wordt vast gezet.
      • Het prijsplafond geldt naar verwachting tot een verbruik van 37 gigajoule (GJ).
      • Voor al het warmteverbruik wat binnen deze 37 GJ valt, geldt het prijsplafond. Voor alles wat men daarboven verbruikt, geldt het warmtetarief 2023 (deze wordt vóór 1 januari 2023 door Eteck vastgesteld)

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het prijsplafond is een middel van de overheid om huishoudens tegemoet te komen in de energiekosten en zo bij een gemiddeld verbruik de kosten te minderen. Door het prijsplafond betaal je in 2023 een begrensde prijs voor stroom, gas en warmte tot het zogenoemde volume-/ of verbruiksplafond. Het vastgestelde maximum verbruiksplafond voor stroom is 2.900 kWh, voor gas 1.200 m³ en voor warmte 37 gigajoule (GJ).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het prijsplafond geldt voor kleinverbruikaansluitingen met een aansluitvermogen van minder dan 100kW. Denk hierbij aan huishoudens (woningen), zzp’ers, kleine bedrijven, etc. Het prijsplafond geldt niet voor locaties zonder verblijfsfunctie zoals bijvoorbeeld een garage en ook niet voor (groot)zakelijke aansluitingen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Met het prijsplafond komt de overheid burgers tegemoet in de sterk gestegen energiekosten. Het prijsplafond houdt in dat je vanaf 1 januari 2023 tot een verbruik van 37 GJ 47,38 euro per GJ betaalt. Dit is voor iedereen in Nederland gelijk die een kleinverbruikaansluiting Warmte (< 100kW) heeft. Hierdoor betaal je in 2023 een bedrag van € 47,38 per GJ voor de eerste 37 GJ die je in dat jaar verbruikt. Daarboven betaal je pas het reguliere warmtetarief van € 90,91 euro per GJ.


      Op je jaarnota 2023 zie je de verwerking van het prijsplafond terug.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Tot 37 gigajoule (GJ) warmteverbuik betaal je in 2023 € 47,38 per GJ door een tegemoetkoming van de overheid. Verbruik je in 2023 meer dan 37 GJ? Dan betaal je voor de extra GJ's het reguliere warmtetarief van € 90,91 per GJ. Dit kan je ook terugvinden op je tariefblad 2023 via MijnEteck.


      Wil je weten hoeveel GJ je voorgaande jaren hebt verbruikt? Raadpleeg hiervoor jouw jaarnota's via MijnEteck. De nieuwe jaarnota ontvang je jaarlijks in de eerste zes weken van het nieuwe jaar.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Tot 37 GJ warmteverbuik betaalt u € 47,38. Verbruikt u in 2023 meer dan 37 GJ? Dan betaalt u voor de extra GJ's het warmtetarief van Eteck. Dit tarief kunt u terugvinden op uw tariefblad 2023 via MijnEteck.

      Wilt u weten hoeveel GJ u voorgaande jaren heeft verbruikt? Raadpleeg hiervoor uw jaarnota's via MijnEteck. Uw jaarnota 2022 ontvangt u uiterlijk in week 6.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Op je maandfacturen is dit niet zichtbaar omdat dit om voorschotbedragen gaat. Wel is voor de berekening van jouw geadviseerde maandbedrag je eerdere verbruik, de nieuwe tarieven én het prijsplafond meegenomen. We raden je daarom aan het nieuwe voorschotbedrag niet verder naar beneden bij te stellen. Zo kan je negatieve verrassingen op de nieuwe jaarnota voorkomen. Op jouw jaarnota of eindnota ga je, als je meer dan 37 GJ hebt verbruikt, een splitsing zien van de kosten tot 37 GJ en boven de 37 GJ.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het is technisch helaas (nog) niet mogelijk om een notificatie af te geven wanneer u het prijsplafond bereikt. Wel kunt u via MijnEteck uw verbruik monitoren indien u een slimme meter heeft. Via dit klantenportaal heeft u maandelijks inzicht in uw verbruik. Zo kunt u ook eenvoudig zien of meer of juist minder verbruikt dan vorig jaar en of u de grens van 37 GJ bereikt heeft.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In het verbruiksoverzicht van januari zijn de nieuwe tarieven die bij het prijsplafond horen, nog niet verwerkt. Hierdoor worden er voor januari nog verkeerde, te hoge kosten getoond. Op dit moment zijn wij hard aan het werk om de juiste tarieven in de verbruiksoverzichten te verwerken. Vanaf februari zullen de tarieven die bij het prijsplafond horen, zichtbaar zijn in alle overzichten. Je kunt dan ook met terugwerkende kracht het gecorrigeerde overzicht van januari bekijken.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het kabinet werkt aan een regeling om ook de bewoners achter een blokaansluiting tegemoet te komen. Woont u in zo’n woning en ontvangt u warmte van Eteck? Dan meet Eteck uw verbruik met individuele energiemeters. Daardoor is de regeling voor blokaansluitingen niet voor u van toepassing en valt u onder de regeling van het prijsplafond. Wilt u meer weten over de hoogte en werking van het prijsplafond? Klik hier.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Nee, je krijgt geen naheffing omdat de prijzen zijn gestegen dit jaar. De prijzen zijn begin 2022 vastgezet en dat verandert niet gedurende het jaar. Je kan alleen een naheffing via jouw jaarnota krijgen als je meer hebt verbruikt dan de maandelijkse voorschotten die je hebt betaald.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Naast dat dit zo is vastgelegd in de Warmtewet is er nog een andere reden waarom de prijs van duurzaam opgewekte warmte samenhangt met de prijs van aardgas. De subsidies voor duurzame energieprojecten zijn namelijk gekoppeld aan de gasprijs. Om ervoor te zorgen dat duurzame energie kan concurreren met gas, legt de overheid het verschil bij tussen de productieprijs van de duurzame energie en de geldende marktprijs. Als indicatie voor de marktprijs hanteert de overheid de prijs van gas: wordt gas duurder, dan daalt de subsidie. Daardoor is nu niet alleen de door gas opgewekte warmte duurder, maar ook die afkomstig uit niet-fossiele bronnen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Wij zouden ook graag zien dat de warmtetarieven (en projectsubsidies) niet meer aan de gasprijs zijn gekoppeld. Daardoor worden onze tarieven ook beter uitlegbaar. Hiervoor pleiten wij al enkele jaren en dat besef is ook bij minister Rob Jetten doorgedrongen. Er wordt in ons kabinet dan ook gesproken over een nieuwe Warmtewet (Wet collectieve warmtevoorziening), die naar verwachting in 2024 van kracht is.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Hoe de warmte wordt opgewekt, verschilt per project. Bekijk MijnEteck om te zien hoe dit voor jouw woning geregeld is. Maar let wel op, de hoge prijs van aardgas heeft invloed op de hele energiemarkt. Als één brandstof in prijs stijgt, wordt de vraag naar andere brandstoffen groter en stijgt die prijs ook. Daarom hanteren wij één verkoopprijs per GigaJoule (GJ), ongeacht het type warmte-installatie. Dit bedrag wordt in de Warmtewet bepaald.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Met warmte- en koudeopslag, ook wel WKO genoemd, creëert Eteck een comfortabel binnenklimaat in je nieuwe woning. Dit duurzame systeem is gasloos en werkt met warme- en koude gebieden diep in de bodem van jouw wijk. Om die gebieden te bereiken boren we net zo diep tot we op een grove watervoerende zandlaag stuiten.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In de winter pompt het WKO-systeem relatief warm grondwater naar onze centrale techniekruimte. Hier wordt de warmte uit het grondwater via een warmtewisselaar overgedragen aan het water in ons distributienet. Het grondwater en het distributiewater blijven daarmee volledig gescheiden. Het voorverwarmde distributiewater voeren we naar de warmtepomp in je woning en het afgekoelde grondwater keert terug de bodem in.

      In de warmtepomp bevindt zich een tweede warmtewisselaar. Hier wordt de warmte van ons distributiewater overgedragen aan het water in je vloerverwarmingssysteem. De warmtepomp zorgt vervolgens voor verdere opwarming van het water zodat dit bruikbaar is in je woning.

      Het water lokaal opgewarmd om zoveel mogelijk energieverlies tijdens de distributie te voorkomen, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld stadswarmte waarbij water met hoge temperatuur over lange afstanden wordt vervoerd. Dat maakt het WKO-concept erg duurzaam.

      In de zomer draaien we het systeem om en pompen we grondwater uit het koude gebied omhoog om uw woning te verkoelen. Heb je gedurende het jaar meer behoefte aan warmte dan aan koeling? Geen zorgen, Eteck maakt gebruik van aquathermie. Deze techniek vult het warme gebied in de bodem aan met warmte uit door de zon opgewarmd oppervlaktewater. Zo geniet je zomer en winter optimaal van uw woning.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Je kan de zonnepanelen op je woning gebruiken om je eigen elektragebruik te compenseren, ook wel salderen genoemd. De elektriciteit die de warmtepomp gebruikt wordt apart gemeten en betaald door Eteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Ja. Aangezien de elektriciteit van de warmtepomp voor rekening van Eteck komt, vragen we hiervoor een seperate meter. Deze is gelijk aan je eigen meter in de woning en is inpasbaar in een standaard meterkast. Voor deze aparte meter dient een tweede meetpunt (ook wel allocatiepunt genoemd) door jou aangevraagd te worden via www.mijnaansluiting.nl.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Je nieuwe woning wordt verwarmd via vloerverwarming. Deze comfortabele manier van verwarmen werkt anders dan bijvoorbeeld het verwarmen van de ruimte via radiatoren. Omdat wij het erg belangrijk vinden dat je kan genieten van een optimaal wooncomfort, geven wij je een aantal tips voor een behaaglijk binnenklimaat:

      1. Het opwarmen van een vloer gaat trager dan regulier verwarmen. Het duurt enige uren voordat de betonnen vloer en je vloerafwerking zijn opgewarmd. Houdt hier rekening mee. Daarna heb je het voordeel van een prettige constante temperatuur in huis;
      2. Niets is zo veranderlijk als het weer. Als het weer om ons heen snel verandert (dagen waarop het de ene dag erg koud is en de andere dag de zon je woning flink verwarmd) is het systeem niet in staat om continu te schakelen. Het continu schakelen zou de duurzaamheid van het systeem te niet doen. Hierdoor kan het voorkomen dat het de ene dag warmer en de andere dag wat kouder aanvoelt in je woning;
      3. Om je huis optimaal duurzaam te verwarmen adviseren wij om de thermostaat niet lager of hoger te zetten voor een periode van minder dan 24 uur. Zorg voor een constante temperatuur en sluit ’s avonds de gordijnen om warmte binnen te houden;
      4. Droge lucht warmt sneller op. Ventileer je woning kort en krachtig om warmteverlies te beperken en laat ramen/deuren gedurende de dag niet onnodig open staan.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het is mogelijk om in je woonkamer gebruik te maken van bijverwarming, zoals een houtkachel of open haard. Houdt er wel rekening mee dat het extra opwarmen van de hoofdruimte (woonkamer) effect heeft op het comfort in andere vertrekken in huis. De temperatuursensor reageert op de warmte in de woonkamer. Zodra de sensor merkt dat de gewenste temperatuur in die ruimte bereikt is, stopt het systeem met verwarmen van de vloer in de woonkamer én in alle overige vertrekken.

      Wanneer de houtkachel of open haard uit gaat, zal de warmtepomp de vloer eerst weer langzaam moeten opwarmen alvorens het warm wordt in de woning. Dit kost extra energie en er zullen mogelijk momenten zijn dat de temperatuur onaangenaam is in de woning. Het verwarmen van de woning met vloerverwarming is per definitie een langzaam systeem waarbij temperatuurveranderingen beperkt moeten worden. Juist in die stabiliteit zit de kracht van duurzaamheid van het systeem.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Zie ook de aansluitvoorwaarden. In de aansluitvoorwaarden staat precies welke eisen er gesteld worden aan de warmtepompopstellingsruimte. Het volgende dient aanwezig te zijn:

      • 2 stuks mantelbuizen ø110mm t.b.v. de aansluitleidingen (aanvoer en retour) van de warmtepomp (zie bijlagen A-03 en A-04);
      • Een koudwateraansluiting voor aansluiting op de warmtepompinstallatie;
      • De warmwaterleiding van de woning voor aansluiting op de warmtepomp;
      • Een mantelbuis ø19mm met bedrading 4x0,8mm2 van de warmtepompopstellingsruimte naar het hoofdvertrek van de woning t.b.v. het installeren van een kamersensor / thermostaat;
      • Een mantelbuis ø19mm met bedrading 2x0,8mm2 van de warmtepompruimte naar de noord / oost gevel van de woning t.b.v. het aanbrengen van een buitentemperatuurvoeler (niet benodigd bij Itho Daalderop warmtepompen);
      • Een rioolaansluiting t.b.v. het overstortventiel van het boilervat;
      • Een mantelbuis ø25mm met trekkoord tussen meterkast en warmtepompruimte t.b.v. de stroomaansluiting / voeding voor de warmtepomp (tweede allocatiepunt, Eteck wordt aangesloten op een eigen elektrameter in de meterkast die de bewoner dient aan te vragen bij www.mijnaansluiting.nl);
      • Indien geen na-regeling in de vloerverwarmingsverdeler is opgenomen dan een stuurkabel opnemen om de badkamerklep dicht te zetten bij koelbedrijf.
      • LET OP!! Als de woning meer dan 9,5kW verwarmingsvermogen vraagt vanuit de transmissieberekening dan dien je meer ruimte te reserveren in de woning, namelijk 1200x2000x2500mm (DxBxH). Aan de voorzijde over de gehele breedte dient voldoende ruimte gereserveerd te zijn t.b.v. onderhoud, service en toekomstige vervangingen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De WTW wordt normaal gesproken op de bovenste woonlaag (van een meerlaagse woning) geplaatst en de warmtepomp bij dergelijke woningen op de begane grond. Voor appartementen geldt dat natuurlijk niet. Ja, je kan de WTW wel naast de warmtepomp plaatsen maar dan ga je bij een meerlaagse woning dus met luchtkanalen van de bovenste etage naar beneden om vervolgens de uitblaaslucht naar buiten af te voeren. Verder is de technische ruimte waar de warmtepomp zich bevindt te klein en moet je rekening houden met een grotere opstellingsruimte. Bij meerlaagse bouw hangt de WTW gewoonlijk op zolder/boven en staat de warmtepomp beneden.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Een vrijstaande zonneboiler ten behoeve van warmtapwater is altijd mogelijk. Echter zal deze zonneboiler niet aangesloten kunnen worden op de warmtepompinstallatie van Eteck.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De warmtepomp wordt standaard uitgerust met een 200 liter boilervat. Boven een gevraagd vermogen van 9,5kW zal je standaard 276 liter aan boilercapaciteit krijgen, hiervoor dien je wel 6/8 meer ruimte te reserveren. Deze selectie volgt uit de transmissieberekening. Indien je dat wenst kan je een grotere boiler aanvragen, hiervoor wordt een meerprijs gerekend. Je kan dit terugvinden in het introductie document onder de paragraaf “Opties en meerprijzen”.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het komt weinig voor dat het nodig is om een extra boilervat te installeren. Alleen wanneer er een zeer grote behoefte is aan warmtapwater in een zeer korte tijd is dit noodzakelijk. Vraag advies bij je installateur.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De standaard meterkast (77cm breed) is voldoende, Liander plaatst de meter van Eteck direct naast de meter van de hoofdaansluiting. Wel dien je zelf een tweede meetpunt (ook wel allocatiepunt genoemd) aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. Zie bijlage A-14 voor de maatvoering.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In principe niet. Liander is op de hoogte van de plaatsing van de warmtepomp en heeft haar netwerk daar reeds op uitgelegd.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Nee, dat kan niet. Eteck verzorgt de aansluiting incl. warmtepomp gedurende 30 jaar.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Nee, dat kan niet. Eteck verzorgt de aansluiting incl. warmtepomp gedurende 30 jaar.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De aansluitvoorwaarden zijn te vinden in de bijlage “A-01 Aansluit- en plaatsingsvoorwaarden warmtepomp Centrumeiland 2018-SAP...”.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Nee, dat is niet mogelijk. Eteck verzorgt de aansluiting incl. warmtepomp gedurende 30 jaar.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Ja, de exploitatie staat op adres/kavelnummer en is daarmee gebonden aan de woning. Elke opvolgende woningeigenaar heeft dus dezelfde rechten en plichten als de eerste eigenaar. Informatie hierover is te vinden in de “A-01 Aansluit- en plaatsingsvoorwaarden warmtepomp Centrumeiland 2018- SAP...”.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De eenmalige bijdrage aansluitkosten zijn per geplaatste warmtepompinstallatie in een zelfstandige woning.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Warmte wordt afgerekend per warmte eenheid ‘Gigajoule’ [GJ]. De GJ wordt door een warmtemeter gemeten. Het warm tapwater wordt afgerekend per m3 [=1000 liter]. In de warmtapwaterleiding zit daarvoor een watermeter. De prijs per m3 warmtapwater wordt berekend door de hoeveelheid Gigajoule die benodigd is om 1m3 warmtapwater naar 60 graden Celcius te verwarmen. Dit is inclusief het op temperatuur houden en verwarmen tot boven de legionellagrens.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De tariefstelling voor zowel stadswarmte als WKO is volgens het Niet-meer-dan-anders-principe (NMDA-beginsel). Het beginsel op grond waarvan in een gemiddelde situatie de totale lasten van warmte-/koude levering voor de verbruiker niet meer zullen zijn dan in de vergelijkbare situatie met een conventionele warmte-/koude voorziening. Onder conventionele warmte-/koude voorziening wordt het opwekken van warmte met een gasgestookte ketel en het opwekken van koude met een elektrisch koelmachine verstaan (splitunit). In de lastenvergelijking worden eenmalige kosten, vaste jaarlijkse kosten en de variabele verbruikskosten in beschouwing genomen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt elk jaar vóór 1 januari de maximumtarieven voor de levering van warmte vast. De ACM is er om de consument te beschermen tegen de energieleverancier. De energieleverancier dient zich te houden aan de regelgeving van de ACM (antwoord i.s.m. gemeente Amsterdam).

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Ja, maatwerk is mogelijk. Dat houdt in: geen individuele warmtepomp, maar collectieve warmtepompinstallatie met alle bijkomende zaken collectief geregeld. De financiële gevolgen daarvan zijn op voorhand niet te noemen, maar zullen in een persoonlijk gesprek met de bouwgroep naar voren komen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als je gebruik wilt maken van de WKO voorziening op Centrumeiland, dan kan je je aanmelden via www.eteck.nl/nl/u-gaat-toch-ook-voor-nul. De aanmelding is geheel vrijblijvend en kan je ook als informatieverstrekking zien.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Een medewerker van de afdeling klantzaken neemt per e-mail contact met je op. Om een warmtepomp met de juiste capaciteit voor jouw woning te selecteren hebben wij een zogenoemde ‘warmteverliesberekeningen’ nodig. Deze maakt de architect, installateur of het bouwbedrijf. Bij een aansluiting met een individuele warmtepomp horen ook twee overeenkomsten. Een aansluitovereenkomst waarin zaken m.b.t. jouw aansluiting, opstelplaats en ruimtebeslag worden geregeld. En een leveringsovereenkomst met tarieven en afspraken over het leveren van warmte, koude en warm tapwater. Beide overeenkomsten sturen wij op. Na uitwisseling van de benodigde gegevens volgt altijd nog een persoonlijk begeleiding om uiteindelijk de plaatsing en in bedrijfstelling van de warmtepomp vlekkeloos te laten verlopen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Optie 1: lucht-water-warmtepomp:

      De plek van de buiten- en binnen-unit zal per type woning verschillen. In alle gevallen is stroomaansluiting benodigd voor de warmtepomp (binnen- en buitendeel). De warmtepomp wordt aangesloten op de huidige binnenhuisinstallatie (afgiftesysteem) om de ruimteverwarming te kunnen leveren. Voor de hoek en twee-onder-een-kap woningen wordt een warmtepomp met een hoger vermogen geplaatst om hetzelfde warmte-comfort te kunnen garanderen als de andere woningen. Dit zal ook een NIBE warmtepomp zijn type S2125-12. Voor de tussen woningen is er minder vermogen nodig waardoor er een ander type warmtepomp wordt geïnstalleerd. Dit zal ook een NIBE warmtepomp zijn, maar dan type S2125-8.

      Optie 2: warmtepomp met individuele bodemlus:

      In uw woning wordt een water-water warmtepomp met boilervat geplaatst (NIBE F1255-6PC), die gevoed wordt met bronwarmte uit een bodemlus. Met dit systeem kan ruimteverwarming, tapwater en koude worden geleverd.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • "Smart Grids - ook wel 'intelligente netten' genoemd - zijn momenteel in ontwikkeling. Middels toegevoegde intelligentie wordt het bestaande elektriciteitsnet flexibeler gemaakt, waardoor vraag en aanbod van elektrische energie beter op elkaar kunnen worden afgestemd. De NIBEwarmtepompen zijn standaard uitgerust met diverse voorzieningen om te anticiperen op vraag en aanbod. Op lokaal niveau kun je hiermee als gebruiker zelf opgewekte PV-stroom zo gunstig mogelijk inzetten en, als de energiemaatschappijen variabele elektriciteitstarieven gaan hanteren, kan de warmtepomp dit gaan gebruiken om zo voordelig mogelijk je huis en warmwater op te warmen. Deze opties bieden gebruikers van een warmtepomp, een interessante kostenbesparing. "

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Waar het collectieve distributienet wordt afgekoppeld wordt de warmtepomp weer aangesloten zodat u de bestaande tapwater en cv-leidingen en daarop aangesloten vloerverwarming kan blijven gebruiken.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De centrale techniek en het leidingwerk zullen geen functie meer hebben. De leidingen worden niet weggehaald maar wel leeggemaakt en zo nodig afgedopt. De nutsaansluitingen (elektra, gas, koud tapwater) in de centrale techniek worden afgesloten en de contracten opgezegd. De apparatuur wordt grotendeels weggehaald waarna de kale ruimte ter beschikking van de straatbewoners kan worden gesteld.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In het geval van de lucht-water warmtepomp wordt er een binnen- en een buitenunit geplaatst, en daartussen moeten leidingen en kabels (in de schacht en/of in het trappenhuis) worden aangebracht. Ook dient er een aansluiting op het koud tapwater (nabij de watermeter) te worden gemaakt. Tevens, dient er een extra elektra-groep in de meterkast te worden gemaakt. Naar verwachting is dit 2 tot 3 dagen werk per woning. Gedurende die periode zal er een korte onderbreking zijn van de verwarming, het koud‑ en warmtapwater en de elektriciteit.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De warmtepompen zijn uitgevoerd met een boiler van circa 180 liter (á circa 60°C). Een moderne douche gebruikt circa 6 liter/min van 38°C, daar is 3,4 liter/min heet water van 60°C voor nodig. Dat betekent dus dat er voldoende voorraad is voor ruim 53 minuten continu douchen. Wilt u dat de warmtepomp versneld meer douchewater aanmaakt kunt u gebruik maken van de boosterstand waarbij het elektrisch element bijspringt om versneld nieuw douchewater ter beschikking te stellen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Of u nu kiest voor een lucht-water of bodemlus warmtepomp, met de nieuwe oplossing is het aandeel vaste kosten relatief hoger dan voorheen, en dus het aandeel variabele kosten lager (want het totaal is – los van indexeringen - niet anders). Minder verbruiken leidt dus tot iets minder besparing, maar meer verbruiken dus ook tot wat minder grote verhoging van de kosten. Indien u verkoelt met de warmtepomp (alleen bodemlus) en voorheen geen andere koeling toepaste is dit een toevoeging op uw bestaande kosten, met een bodemlus beschikt u echter over een uiterst efficiënt koelsysteem.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Voor systemen waarbij de werkingsgarantie 10+5 jaar actief is (zie ook de aanbieding en vraag 17) zal Eteck de systemen op afstand monitoren en per jaar bezien of er fysiek onderhoud nodig is. Ook in geval van storingen komt Eteck deze oplossen, kosten zijn daar alleen aan verbonden als de storing niet in de warmtepomp zit maar bijv. in uw binnen-installatie heeft plaatsgevonden. In het geval van lucht-water warmtepomp zal de buitenunit jaarlijks tot tweejaarlijks worden nagezien om de kans op vervuiling te minimaliseren.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De elektrische aansluiting van de woning is voldoende voor het extra vermogen van de warmtepomp.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Omdat de woningaansluitingen niet wijzigen, en omdat de zware aansluiting in de centrale techniekruimte komt te vervallen, wordt er per straat geen substantieel groter vermogen gevraagd, en zal het systeem in de straat het vermogen ook aankunnen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Voor de optie Luchtwater – warmtepomp biedt Eteck geen koeling aan. Omdat het huidige systeem geen mogelijkheid tot het leveren van koeling heeft, is daar in de nieuwe situatie niet van uit gegaan, en dus ook niet in de vergelijkingen en in de kosten. Ook is daar bij de lucht-water variant niet voor gekozen omdat er dan vaker geluid wordt geproduceerd tijdens het buitenseizoen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Het toepassen van bodemlussen heeft een aantal voordelen t.o.v. een Luchtwater-warmtepomp, namelijk:

      • Bodemlussen gaan zeer lang mee (meer dan 30 jaar) daarmee hoeft alleen de warmtepomp vervangen te worden na gemiddeld circa 15 jaar, maar blijft een vervanging van de buitenunit achterwege.

      • Geen buiten-unit voor de warmtepomp nodig, dus geen geluidproductie buiten het huis

      • Minder verbindend leidingwerk in het huis (van de berging via de zolder naar het dak)

      • Jaargemiddeld een beter rendement van de warmtepomp

      • Energieverbruik voor koeling vrijwel verwaarloosbaar

      Omdat de bodemlussen een hogere investering vragen en de levensduur veel langer is dan de contractduur van 15 jaar, zijn de maandelijkse kosten of aanschaf hoger. Deze kosten worden naar verwachting op termijn wel terugverdiend door de eigenaar.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Jazeker. Daaruit is gebleken dat dit voor zeer grote systemen (honderden of zelfs duizenden woningen) inmiddels af en toe wordt toegepast, maar voor kleinere systemen nog nauwelijks of niet. Dat komt doordat een dergelijk systeem gevoelig is voor vervuiling, en dus goed gefilterd en/of regelmatig gereinigd moet worden. Dat geldt niet alleen voor een ‘open’ systeem, waarbij oppervlaktewater wordt ingenomen en door een warmtewisselaar wordt geleid (voor zeer grote systemen), maar ook voor een gesloten systeem waarbij een warmtewisselaar (een soort netje van dunne vloerverwarmingsslangen) in het oppervlaktewater wordt geplaatst. Die slangen vervuilen aan de buitenzijde (aangroei), waardoor de warmteoverdracht sterk achteruit zal gaan. En een behandeling (van slangen of water) met chemicaliën is uiteraard geen optie in open water. Daarnaast is de routing van het verbindend leidingwerk van het oppervlaktewater (aan de achterzijde van de woningen) naar de opstelplaats van de warmtepomp vrijwel (aan de voorzijde) vrijwel onmogelijk. Daarom is besloten om deze optie niet toe te passen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Allereerst moet duidelijk zijn dat we hier spreken van verkoeling en niet van koeling en deze optie alleen mogelijk is bij de bodemlus variant. De hoeveelheid koeling die beschikbaar zal zijn is onder andere afhankelijk van uw vloerverwarming systeem en de vloerafwerking. Om de installatie geschikt te maken voor verkoeling moet er voorkomen worden dat er condensatie kan optreden. Dit betekent dat de stalen delen van de installatie dampdicht worden geïsoleerd en/of vervangen worden voor kunststof onderdelen. Indien u ook op de eerste verdieping koeling wenst, zal ook dit deel dampdicht geïsoleerd moeten worden. Daarnaast moet de regeling op de verdieping voorkomen dat de badkamer niet meeloopt in de koeling. Dit om condensatie van de badkamervloer (gladde vloer) te voorkomen. De kosten zullen waarschijnlijk niet al te hoog zijn, echter moeten wij deze individueel vaststellen na opname van uw installatie, vandaar het verzoek om uw voorkeur voor koeling door te geven zodat onze installatiepartner dit apart aan u kan offreren daar het een deel van uw eigen binnen-installatie betreft en Eteck hier zelf geen werkzaamheden zal verrichten.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De aangeboden thermostaat is een thermostaat die communiceert met de warmtepomp, waarbij diverse instellingen kunnen worden aangepast. De instellingen wijzigingen kan echter ook rechtstreeks op de machine worden ingesteld, waardoor de aangeboden thermostaat kan komen te vervallen en uw mogelijk uw huidige thermostaat met bestaande na-regelthermostaten kunnen worden aangesloten. Kijk hierbij goed na of uw thermostaat geschikt is om samen te werken met de warmtepomp van uw keuze.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Monitoring op afstand is het op afstand beheren van de warmtepomp middels internetverbinding. De werkingsgarantie is alleen van toepassing als de warmtepomp betrouwbaar verbonden is met het internet middels externe verbinding via simkaart. Deze externe verbinding hebben wij nodig om, samen met de fabrikant, de juiste werking van de warmtepomp te monitoren en zo de juiste werking te kunnen garanderen. Er is ook een optie om via uw internetverbinding de monitoring te beheren. U bent dan zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van uw eigen internetverbinding. Is deze verbinding niet bekabeld of om andere redenen (langdurig) onbetrouwbaar (geweest) vervalt de werkingsgarantie 10+5 jaar voor de warmtepomp en het daarmee geassocieerde onderhoud. Dit vervallen geldt ook voor een eventuele opvolgende woningeigenaar. Door het gebruik van een externe verbinding zijn wij, net als bij uw slimme meter, niet afhankelijk van uw binnen-installatie en uw provider en kunnen wij deze garantie wél standaard bieden.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De uiterste datum voor het doorgeven van uw voorkeur kan tot 1 januari 2024. Na deze datum gaan wij aan de slag met het voorbereiden van uw individuele aanbieding op basis van uw keuzes als mede de totale project begroting ter overleg voor finale goedkeuring met directie en IC. Wij zullen er alles aan doen om dit proces zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • De aangeboden oplossing is ter vervanging van het collectieve systeem, dat uit bedrijf zal worden genomen. Een andere oplossing dan de individuele warmtepompen wordt niet door Eteck aangeboden, het staat u uiteraard vrij om zelf een dergelijke of alternatieve oplossing te kiezen en aan te laten brengen. Zorg ervoor dat u dit in ieder geval voor 1 juli 2024 heeft gerealiseerd.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Lucht-water warmtepomp met buiten-unit

      Voor zowel de tussenwoningen als de 2-onder-1 kap woningen is er een standaard opstelling gemaakt voor het plaatsen van de lucht-water warmtepomp met buiten-unit.

      De binnen‑unit is ongeveer zo groot als een hoge koelkast en past in een standaard situatie woning op de aangegeven plekken. De exacte afmetingen per type warmtepomp vindt u terug in de bijlagen van de aanbieding (laatste pagina).

      Bij woningen waar een aangepaste situatie t.o.v. de nieuwbouw bestaat hebben wij reeds schouwbezoeken gebracht. Is een bezoek bij u nodig maar heeft dit nog niet plaatsgevonden geef dit dan z.s.m. aan via eilandwoningenrosmalen@eteck.nl

      Warmtepomp met bodemlus

      De warmtepomp met de bodemlus kent geen buitenunit maar slechts lussen die na boren worden afgedekt met bestrating. De plek van de binnen-unit blijft daarbij in de standaardsituatie dezelfde als aangegeven op de tekeningen van de lucht-water variant. (zie onderstaand). De binnen‑unit is ongeveer zo groot als een hoge koelkast en past in een standaard situatie woning op de aangegeven plekken. De exacte afmetingen per type warmtepomp vindt u terug in de bijlagen van de aanbieding (laatste pagina).

      Bij woningen waar een aangepaste situatie t.o.v. de nieuwbouw bestaat hebben wij reeds schouwbezoeken gebracht. Is een bezoek bij u nodig maar heeft dit nog niet plaatsgevonden geef dit dan z.s.m. aan via eilandwoningenrosmalen@eteck.nl

      schets rosmalen.png

      schets rosmalen 2.png

      schets rosmalen 3.png

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • In het geval van de warmtepomp met bodemlus wordt er een binnen, maar géén buitenunit geplaatst. In plaats daarvan worden er lussen voor de woning aangebracht. Tussen deze onderdelen moeten leidingen en kabels (in de schacht en/of in het trappenhuis) worden aangebracht. Ook dient er een aansluiting op het koud tapwater (nabij de watermeter) te worden gemaakt. Tevens, dient er een extra elektra-groep in de meterkast te worden gemaakt. Voor de warmtepomp met bodemlus is, zoals gezegd, geen buiten-unit benodigd, in plaats daarvan worden er lussen aan de voorzijde van de woning geplaatst. De totale doorlooptijd is naar verwachting 4 dagen, gedurende die periode zal er een korte onderbreking zijn van de verwarming, het koud‑ en warmtapwater en de elektriciteit.

      De verwachte planning van de 4 werkdagen is als volgt:

      Dag 1: gaat een ploeg het straatwerk verwijderen en gaten voorgraven waar de boringen komen.

      Dag 2: komt de boormachine en doet de boringen

      Dag 3: komt de aansluitploeg de boringen koppelen en de leidingen naar binnen brengen en alles dichtgooien buiten

      Dag 4: komen de straatmakers alles weer netjes maken

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Controleer op de informatiekaart in MijnEteck of de koelfunctie in de woning handmatig geactiveerd moet worden. In sommige gevallen is dit aan de orde.

      Zorg er vervolgens voor dat de gewenste temperatuur op de thermostaat lager staat ingesteld dan de gemeten temperatuur in de woning. Het kan enige tijd – uren tot dagen - duren voordat je het effect merkt. Met onze passieve vloerkoeling (anders dan met airconditioning) is het doorgaans mogelijk de woning enkele graden af te koelen ten opzichte van de buitentemperatuur.

      Belangrijke tip: Houd zoveel mogelijk ramen en deuren gesloten en beperk instraling van de zon door zonwering of het sluiten van gordijnen. Bekijk de site voor meer tips om je hoofd koel te houden deze zomer.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Mogelijk heb je eerder (bijv. in de winter) de warmtetoevoer in sommige kamers uitgeschakeld. Zet deze weer open zodat er koeling door het vloerverwarmingssysteem kan stromen.

      Mocht dit het probleem niet oplossen, dan lijkt er een probleem te zitten in de binnenhuisinstallatie. Ga naar deze pagina om te zien wat je dan het beste kunt doen.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!
    • Als het in jouw woning ook mogelijk is om te koelen, dan is het goed om te weten dat vloerkoeling anders werkt dan airconditioning. Waar airconditioning actief de lucht koelt, stroomt er met vloerverkoeling koud water door jouw vloerverwarmingssysteem. Hierdoor kan je de temperatuur in de woning doorgaans enkele graden koelen ten opzichte van de buitentemperatuur. Weet wel dat het, na het activeren van de koeling, enige tijd kan duren voordat dit je dit merkt.

      Bij een combinatie van hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid, kan de aanvoertemperatuur van koeling tijdelijk iets verhoogd worden. Dit doen wij om het temperatuurverschil tussen de vloer en de omgeving te verkleinen. Hiermee wordt condensvorming op jouw vloer voorkomen en het risico op valpartijen door een gladde vloer verkleind.

      Heeft dit antwoord geholpen?

      Bedankt voor je feedback!