Snel antwoord op je vraag

Er zijn 0 resultaten gevonden, probeer een andere omschrijving, raadpleeg MijnEteck of neem contact met ons op.

Populaire vragen

  • Indien het in jouw woning ook mogelijk is om te koelen, dan is het goed om te weten dat vloerkoeling anders werkt dan airconditioning. Waar airconditioning actief de lucht koelt, stroomt er met vloerverkoeling koud water door jouw vloerverwarmingssysteem. Hierdoor kan je de temperatuur in de woning doorgaans enkele graden koelen ten opzichte van de buitentemperatuur. Weet wel dat het, na het activeren van de koeling, enige tijd kan duren voordat dit je dit merkt.

    Bij een combinatie van hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid, kan de aanvoertemperatuur van koeling tijdelijk iets verhoogd worden. Dit doen wij om het temperatuurverschil tussen de vloer en de omgeving te verkleinen. Hiermee wordt condensvorming op jouw vloer voorkomen en het risico op valpartijen door een gladde vloer verkleind.

  • Controleer eerst op de informatiekaart in MijnEteck of de koelfunctie in de woning handmatig geactiveerd moet worden. Dit is in sommige gevallen aan de orde.

    Zorg er vervolgens voor dat de gewenste temperatuur op de thermostaat lager staat ingesteld dan de gemeten temperatuur in de woning. Weet wel dat het enige tijd kan duren voordat je het effect merkt. Met onze passieve vloerkoeling (anders dan met airconditioning) is het doorgaans mogelijk de woning enkele graden af te koelen ten opzichte van de buitentemperatuur. Het helpt om ramen en deuren gesloten te houden en zonne-instraling te beperken door zonwering of het sluiten van gordijnen.

    Heb je tijdens het stookseizoen in enkele ruimtes de verwarming uitgeschakeld, vergeet deze bij warmteklachten dan niet open te zetten voor verkoeling.

  • Als jouw inkomen rond het sociaal minimum zit, heb je mogelijk recht op de energietoeslag. Deze eenmalige toeslag is in juli 2022 door het kabinet verhoogd van € 800 naar € 1.300. Dit geld is bedoeld om je te helpen met het betalen van de rekeningen voor gas, warmte en elektriciteit. Een aanvraag voor deze toeslag doe je bij de gemeente waar je woont. Zij betalen het bedrag ook aan jou uit als je er recht op hebt.

  • De projectontwikkelaar, woningcorporatie, VVE óf gemeente heeft voor Eteck gekozen als warmteleverancier van jouw woning. Eteck heeft daarvoor geïnvesteerd in de aanleg van een duurzaam warmtesysteem voor een periode van 30 jaar. De woningen in jouw wijk, dus ook die van je buren, zijn hierop aangesloten. Anders dan bij gas en elektra kan je niet overstappen naar een andere warmteleverancier omdat het systeem in jouw woning aansloten is op de installatie van Eteck.

    Je kunt zonder over te stappen ook zeker kosten besparen door zo optimaal mogelijk met de warmte-installatie om te gaan. Een belangrijk gegeven bij verwarmen via de vloer, is dat je zo min mogelijk de temperatuur op de thermostaat moet wisselen. Stel deze in op een constante temperatuur die jij prettig vindt. Een constante temperatuur van 19 °C is duurzamer én kost minder dan een constante temperatuur van 20 °C. Daarnaast is het verstandig om je woning kort en krachtig te ventileren. De woning is gebouwd met hoogwaardige isolatie en een ventilatiesysteem. Dat is afgestemd op deze manier van ventileren. De hele dag een raam open zetten leidt tot onnodig warmteverlies en dus hogere kosten. Deze manier van verwarmen vraagt van jou een ander manier van omgaan met het systeem, maar uiteindelijk levert dit wel een hoger comfort en gezonder klimaat op terwijl je ook je variabele kosten beter kan beheersen.

  • Speciaal voor huishoudens met lage inkomens, komt de overheid met een extra energietoeslag. Deze toeslag volgt bovenop de andere compensaties.

    De eenmalige energietoeslag is in juli 2022 verhoogd van € 800 naar € 1.300. Werk je en verdien je rond het minimum? Vraag de energietoeslag dan aan bij de gemeente waar je woont. Wil je meer weten over de energietoeslag? Ga dan naar deze website van de Rijksoverheid.

Waar gaat je vraag over?

    • De Eteck App is te downloaden vanuit de Apple store of de Google Playstore.

    • In de selfservice portal MijnEteck kun je zelf allerlei gegevens inzien zoals je persoonlijke gegevens, facturen en meterstanden. Tevens kun je hier je voorschotbedrag aanpassen, je verhuizing doorgeven, vragen stellen of storingen melden.

      Nog geen inloggegevens voor MijnEteck? Deze kun je hier aanvragen.

    • Dit kan eenvoudig door je hier te registreren voor MijnEteck. Uiteraard kun je ook een account aanvragen via telefoonnummer 085-0218000 of per email aan customercare@eteck.nl.

    • Het is belangrijk dat het emailadres wat je gebruikt om in te loggen op MijnEteck hetzelfde is als het emailadres wat in het systeem van Eteck staat.

      Als het niet lukt om in te loggen, maak een printscreen van de foutmelding en mail deze naar customercare@eteck.nl. Er zijn verschillende oorzaken mogelijk. Met de foutmelding kunnen we snel controleren waar het probleem zich bevindt. Uiteraard is telefonisch contact ook mogelijk via 085-0218000.

    • Ga je wonen in een huis waar Eteck warmte en/of koude levert? Meld je dan zo spoedig mogelijk bij ons aan. Dit kan gemakkelijk en snel online.

      Na aanmelding ontvang je van ons een welkomstpakket met informatie over de service die Eteck levert, de tarieven en voorwaarden.

    • Als je verhuist naar een woning zonder aansluiting op het systeem van Eteck dan kan je je bij ons afmelden.

      Regel dit eenvoudig online via MijnEteck.

      Om je verhuizing zo efficiënt en correct mogelijk te verwerken hebben wij de volgende informatie nodig:

      • de datum van sleuteloverdracht;
      • je nieuwe correspondentieadres;
      • of het een koop- of huurwoning betreft.
        • In het geval van koop ontvangen wij graag de naam van de nieuwe bewoners.
        • In het geval van huur ontvangen wij graag de naam van de verhuurder.

      Hoewel wij de meeste meterstanden op afstand kunnen uitlezen, verzoeken wij je de meterstanden ter verificatie toch op te geven of een duidelijke foto met de meterstanden mee te sturen.

    • Mocht je het antwoord op jouw vraag niet op onze website kunnen vinden dan kun je uiteraard contact met ons opnemen.

      Daarnaast zijn wij ook actief via Facebook en Twitter!

    • Eteck gaat elke dag voor een zo betrouwbaar mogelijke levering van warmte en koude. Werkzaamheden proberen we zo goed, tijdig en volledig mogelijk uit te voeren. We doen dan ook onze uiterste best om je naar tevredenheid te helpen, maar soms gaat het mis en daar ben jij dan de dupe van. Sorry, dat had niet mogen gebeuren! We helpen je graag.

      • Een klacht oplossen lukt het snelst wanneer je contact opneemt met onze afdeling Customer Care via 085 - 0218 000. Samen zoeken we een oplossing en leggen je uit wat er precies is gebeurd.

      • Heb je contact met ons opgenomen en ben je niet tevreden met het antwoord of de geboden oplossing? Dan heb je de mogelijkheid om een klacht bij ons in te dienen. Dat kan eenvoudig online via dit formulier of stuur per post een brief naar Eteck, Antwoordnummer 11021, 2280 VC Rijswijk (een postzegel is niet nodig). Binnen 5 werkdagen na ontvangst krijg je antwoord van ons.
    • Deze informatie kun je vinden op het tariefblad. Dit tariefblad is te vinden in het klantportal MijnEteck.

    • De projectontwikkelaar, woningcorporatie, VVE óf gemeente heeft voor Eteck gekozen als warmteleverancier van jouw woning. Eteck heeft daarvoor geïnvesteerd in de aanleg van een duurzaam warmtesysteem voor een periode van 30 jaar. De woningen in jouw wijk, dus ook die van je buren, zijn hierop aangesloten. Anders dan bij gas en elektra kan je niet overstappen naar een andere warmteleverancier omdat het systeem in jouw woning aansloten is op de installatie van Eteck.

      Je kunt zonder over te stappen ook zeker kosten besparen door zo optimaal mogelijk met de warmte-installatie om te gaan. Een belangrijk gegeven bij verwarmen via de vloer, is dat je zo min mogelijk de temperatuur op de thermostaat moet wisselen. Stel deze in op een constante temperatuur die jij prettig vindt. Een constante temperatuur van 19 °C is duurzamer én kost minder dan een constante temperatuur van 20 °C. Daarnaast is het verstandig om je woning kort en krachtig te ventileren. De woning is gebouwd met hoogwaardige isolatie en een ventilatiesysteem. Dat is afgestemd op deze manier van ventileren. De hele dag een raam open zetten leidt tot onnodig warmteverlies en dus hogere kosten. Deze manier van verwarmen vraagt van jou een ander manier van omgaan met het systeem, maar uiteindelijk levert dit wel een hoger comfort en gezonder klimaat op terwijl je ook je variabele kosten beter kan beheersen.

    • Indien van toepassing op jouw project, ontvang je een jaarnota. Wij maken de jaarnota’s op in de eerste 6 weken van het nieuwe jaar. Dit doen wij niet in een specifieke volgorde en kunnen om die reden ook niet ingaan op voorrangsverzoeken. Mocht je begin maart nog geen jaarnota hebben ontvangen, neem dan contact op met onze afdeling Customer Care.

      Telefonisch te bereiken via 085-0218000 of per mail via customercare@eteck.nl.

    • Op je jaarnota berekenen we automatisch het nieuwe voorschotbedrag op basis van jouw verbruik in 2021 en de nieuwe tarieven. Omdat de tarieven voor GigaJoule in 2022 flink omhoog zijn gegaan kan het zijn dat je voorschotbedrag alsnog omhoog gaat omdat de warmte in 2022 duurder is geworden.

    • Het automatisch berekende voorschotbedrag is een adviesbedrag dat we automatisch voor je instellen. Je kunt je voorschotbedrag altijd wijzigen op MijnEteck of in de Eteck app. Houd er wel rekening mee dat wanneer je je voorschotbedrag verlaagd en je verbruik hetzelfde blijft of hoger wordt, je volgend jaar mogelijk moet bijbetalen op je jaarnota.

    • Op jouw jaarnota staat een vervaldatum. Rond deze datum keren we het tegoed aan je uit. Heb je nog een openstaande nota? Dan verrekenen we je tegoed hier eerst mee. Een eventueel restant keren we alsnog aan je uit.

    • Op de achterkant van de jaarnota staat een overzicht met de in rekening gebrachte maandbedragen. Dit zijn de bedragen zoals ze op de factuur staan en niet de daadwerkelijk door jou betaalde bedragen.

      Maandelijks ontvang je van ons een factuur met daarop het te betalen bedrag. Betaal je te veel of te weinig, dan komt het overzicht op de jaarnota niet overeen met jouw eigen administratie. Bedragen die je te veel hebt betaald worden door ons automatisch verrekend met de nieuwe maandfactuur en/of aan je terugbetaald.

      Het is daarom belangrijk dat je het juiste factuurbedrag overmaakt. Ben je het niet eens met het maandbedrag? Dan pas je het voorschotbedrag gemakkelijk zelf aan via MijnEteck of de Eteck app. Wij kunnen hiervoor geen aangepaste jaarnota opmaken.

    • Jouw jaarnota wordt gebaseerd op jouw verbruik. Je verbruik wordt gemeten door de (warmte)meter in jouw woning. Op je jaarnota staan de kosten die je afgelopen jaar hebt gemaakt plus de maandbedragen die je al hebt betaald.

      Heb je het afgelopen jaar meer betaald dan nodig was? Dan krijg je geld terug. Is het verbruik hoger geweest, dan zal je moeten bijbetalen.

      Op de jaarnota wordt ook een nieuw voorschotbedrag berekend. Dit voorschotbedrag kan je desgewenst zelf wijzigen via ons klantportaal MijnEteck.

    • Neem alle meterstanden op en neem telefonisch contact op met onze afdeling Customer Care via 085-0218000. Samen controleren we de meterstanden die jij hebt opgenomen met de meterstanden die in ons systeem staan.

      Mocht blijken dat de meterstanden op je jaarnota onjuist zijn, dan zullen we deze aanpassen en ontvang je een gecorrigeerde jaarnota.

    • Je jaarnota gaat altijd over een kalenderjaar. Ben je later in het jaar op het adres komen wonen dan is deze periode korter. De exacte afrekenperiode vindt je altijd op de jaarnota zelf. Klopt deze periode niet? Neem dan telefonisch contact op met onze afdeling Customer Care via 085-0218000. Zorg ervoor dat je de startdatum en als dat kan de meterstanden van deze datum bij de hand hebt.

    • Dit kun je op drie manieren doen: via ons klantportaal MijnEteck, door te bellen met 085-0218000 of door een mail te sturen naar customercare@eteck.nl.

      Wij attenderen je erop dat het aanpassen van je voorschotbedrag op eigen risico is. De jaarnota kan door verlaging van het voorschotbedrag hoger uitvallen dan je verwacht. Daarnaast kun je een voorschotbedrag maar 1 keer per jaar zelf verlagen. Verhogen kan wel onbeperkt.

    • Mocht de eerste incassering, om welke reden dan ook, niet gelukt zijn dan incasseren wij rond de 10e van de volgende maand opnieuw.

      Uiteraard kun je er ook voor kiezen om zelf het bedrag wat niet geïncasseerd is, over te maken naar de bankrekening vermeld op de factuur. Deze staat altijd in MijnEteck.

    • Ja, dat kan op beide manieren! Vanuit milieuoverwegingen geven wij de voorkeur aan correspondentie per mail. Uiteraard staat je factuur ook altijd in MijnEteck.

    • Er zijn 2 betalingsmogelijkheden.

      De eerste mogelijkheid is betaling per automatische incasso. Het bedrag wordt maandelijks rond de 27ste van je rekening afgeschreven. Hiervoor dien je ons wel een machtiging te geven. Mocht je dit niet gedaan hebben tijdens de aanmelding als klant, dan kun je dat alsnog aanvragen. Vul het formulier in en stuur het aan ons terug.

      De tweede mogelijkheid is betaling per factuur. Je ontvangt de factuur halverwege de maand en dient deze voor het eind van de maand te voldoen. Voor het betalen per factuur wordt een maandelijkse toeslag berekend. De hoogte van de toeslag kan je terugvinden op de tariefkaart in MijnEteck. De kosten voor het betalen per factuur worden als factuurkosten weergegeven op je maandfactuur.

    • Onze tarieven zijn te vinden op MijnEteck of in de Eteck App. Uiteraard kun je het tariefblad ook telefonisch opvragen via 085-0218000 of per email via customercare@eteck.nl.

    • De meest voorkomende vaste kosten hebben we hieronder op een rijtje gezet. Niet alle vaste kosten zijn van toepassing op alle projecten.

      • Aansluiting ruimteverwarming: dit bedrag betaal je voor de aansluiting op het systeem van Eteck;
      • Meettarief: dit bedrag betaal je voor de meettarieven om deze op afstand uit te lezen;
      • Afleverset: dit bedrag betaal je voor het systeem in de woning;
      • Vaste kosten ruimtekoeling: dit bedrag betaal je voor eventuele koeling die wij het hele jaar door aanbieden.

      Meer informatie vind je op het tariefblad in MijnEteck.

      Op diverse projecten is de Warmtewet van toepassing. Deze wet is bedoeld om bewoners te beschermen tegen te hoge tarieven wanneer ze geen keuze hebben om over te stappen naar een andere warmteleverancier. Deze wet geeft leveranciers richtlijnen waaraan zij zich moeten houden. Dit geldt onder andere voor de kosten die leveranciers van warmte in rekening mogen brengen. Om de kosten zo overzichtelijk mogelijk te maken, hebben wij de vaste kosten zoveel mogelijk uiteengezet.

    • De factuur als bijlage wordt soms geweigerd bij gebruik van Windows 10. Dit is vervelend maar we hebben een oplossing. Als je de web versie van je mailaccount opent, zie je dat de bijlage er wel bij zit.

      Uiteraard kun je je facturen ook altijd in zien via de klantportal MijnEteck.

    • Salvors regelt administratieve zaken voor ons wanneer er problemen zijn met je betaling(en).

      Als je een brief ontvangt van Salvors, dan betekent dit dat wij enkele facturen aan hen hebben overgedragen. Voor vragen over een brief die je van Salvors hebt ontvangen, verzoeken wij je rechtstreeks met hen in contact te treden. Contactgegevens staan op de brief vermeld.

      Salvors zal, als onze partner, op een efficiënte manier op zoek gaan naar een gezamenlijke oplossing om de betalingsachterstand in te lopen.

    • Contactgegevens kun je zelf aanpassen in MijnEteck. Nog geen inloggegevens? Maak dan hier je account aan.

      Liever telefonisch (085-0218000) of per email (customercare@eteck.nl) je wijziging(en) doorgeven, dat kan natuurlijk ook gewoon.

    • Dit kan via de klantportal MijnEteck wanneer je al eens eerder een machtiging voor automatische incasso hebt afgegeven. Mocht je dit nog niet hebben gedaan dan kun je een machtigingsformulier vinden in MijnEteck.

      Een wijziging van je rekeningnummer kan ook via e-mail (customercare@eteck.nl) worden doorgegeven. Stuur je verzoek dan wel vanaf het e-mailadres waar ook de factuur naartoe gestuurd wordt. Het telefonisch doorgeven van een wijziging in je rekeningnummer is niet mogelijk.

    • Alle informatie betreffende ons rekeningnummer/IBAN nummer en tenaamstelling kunt u vinden op de desbetreffende factuur of jaarnota. Deze staan altijd in het klantportal MijnEteck.

    • Dat zijn de:

      • Aansluitvoorwaarden consumenten kleiner dan 100 kW
      • Algemene Leveringsvoorwaarden consumenten kleiner dan 100 kW

      Beide voorwaarden zijn te lezen in de klantportal MijnEteck.

    • De kosten kun je verdelen in twee categorieën: kosten voor de techniek (de installatie) en kosten voor het verbruik.

      De techniek van lokale, collectieve warmtesystemen varieert nagenoeg altijd per project omdat het, anders dan een stadswarmtenet, maatwerk op die locatie is. Geen enkel (nieuwbouw)project is hetzelfde en daarom wordt de technische installatie aangepast op o.a. de vraag, de beschikbare natuurlijke bronnen, het aantal woningen wat wordt aangesloten. Deze en andere factoren spelen een grote rol bij het bepalen van de juiste techniek van het warmtesysteem. Daarbij is een warmtepomp duurder in aanschaf en onderhoud dan een gasaansluiting op een leidingnet wat er al ligt en al jaren in gebruik is.

      De maximum tarieven voor de te leveren diensten vanuit een warmteleverancier aan particulieren worden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) jaarlijks vastgesteld op basis van de Warmtewet. Daarbij wordt uitgegaan van het Niet-Meer-Dan-Anders-principe (NMDA). Dit principe houdt in dat de prijs van warmtelevering niet hoger mag zijn dan het gebruik van gas als energiebron. De maximum tarieven gelden voor alle warmteleveranciers en bij het aangaan van een overeenkomst voor een project zal de exacte hoogte worden vastgesteld in overleg met een gemeente, projectontwikkelaar, aannemer of woningcorporatie.

      Tarieven kunnen binnen een project variëren; bijvoorbeeld bij verschillende woonoppervlaktes binnen een wooncomplex en de tarieven kunnen jaarlijks worden aangepast, maar ze mogen nooit boven de maximum tarieven zoals vastgesteld door de ACM uitkomen. Als klant weet je daardoor zeker dat je nooit té veel betaalt ten opzichte van een individuele warmtevoorziening op basis van gas.

      Jouw tarieven vind je op het tariefblad. Dit tariefblad wordt jaarlijks geïndexeerd. Zodra je klant bent kun je je tarieven ook altijd terugzien in het klantenportal MijnEteck en in de Eteck App.

    • We stellen onze tarieven eind van het jaar vast, nadat ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de maximale tarieven bekend heeft gemaakt. Hierover wordt u voor 1 januari 2023 geïnformeerd.

      Het beleid van Eteck is om niet te speculeren op de grondstoffenmarkt omdat we dit als te riskant zien. De recente faillissementen van energiebedrijven bevestigen dit beeld. Het is onze doelstelling om voorspelbaar en langdurig aan onze leveringsverplichting te kunnen voldoen. Op advies van experts in grondstoffenhandel plant Eteck daarom haar inkoop jaarlijks in december; de maand waarin de ACM de markttest uitvoert waarop zij haar tarieven voor het komende jaar baseert (de NMDA-tarieven).

    • Als jouw inkomen rond het sociaal minimum zit, heb je mogelijk recht op de energietoeslag. Deze eenmalige toeslag is in juli 2022 door het kabinet verhoogd van € 800 naar € 1.300. Dit geld is bedoeld om je te helpen met het betalen van de rekeningen voor gas, warmte en elektriciteit. Een aanvraag voor deze toeslag doe je bij de gemeente waar je woont. Zij betalen het bedrag ook aan jou uit als je er recht op hebt.

    • Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week via telefoonnummer 085-0218000. Geef hierbij duidelijk aan dat het om een storing gaat. Mocht de installatie een storingscode aangeven, geef deze dan ook aan ons door.

      Als er een defect is of je vermoed dat er een afwijking in de techniek is meldt dit dan via ons selfservice portal MijnEteck. Telefonisch doorgeven mag uiteraard ook gewoon via 085-0218000.

    • Als je een storing doorgeeft via telefoonnummer 085-0218000, kan later blijken dat de storing buiten onze verantwoordelijkheid valt.

      Dit geldt bijvoorbeeld voor problemen in de binnenhuisinstallatie zoals de vloerverwarming en thermostaten. Deze maken veelal geen onderdeel uit van de installatie van Eteck. In veel gevallen ligt de verantwoordelijkheid van de binnenhuisinstallatie bij de bewoner zelf of de verhuurder.

      Mochten onze medewerkers het vermoeden hebben dat de bron van de storing buiten onze verantwoordelijkheid ligt, dan zullen zij vragen om akkoord te gaan met mogelijk additionele kosten.

    • Heb je een boiler in huis?

      Wellicht heb je net een warme douche of warm bad genomen. Of op een andere manier voor langere tijd gebruik gemaakt van warm (tap)water. Doordat de boiler begrensd is aan een maximale hoeveelheid water, is deze waarschijnlijk leeg.

      Bij sommige type warmtepompen kan de instelling gewijzigd worden zodat deze sneller opwarmt. Kijk hiervoor in de handleiding van jouw warmtepomp. Even geduld en je kunt weer gebruik maken van warm (tap)water.

      Heb je geen gebruik gemaakt van een warme douche/bad en ook niet op een andere manier langdurig warm water verbruikt of helemaal geen boiler in huis?

      Neem dan contact op met onze afdeling Custormer Care via telefoonnummer 085-0218000.

    • Mogelijk wordt dit geluid veroorzaakt door de warmte installatie van Eteck of door onderdelen in de binnenhuisinstallatie. Dit kun je controleren door alle afsluiters van de warmte-unit, in tegengestelde richting van de leiding, dicht te draaien.

      Stopt het geluid niet neem dan contact op met uw binnenhuisinstallateur of verhuurder.

      Stopt het geluid wel, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk in de warmte-unit. Neem in dit geval contact op met Eteck via MijnEteck, via telefoonnummer 085-0218000 of per email via customercare@eteck.nl.

    • De meterstand van de warmte wordt weergegeven op een digitale meter in de meterkast of berghok. Deze meterstand wordt veelal weergegeven in GJ.

      Ontvang je ook warm tapwater en/of koud drinkwater van Eteck dan zit de watermeter vlakbij de warmtemeter. Deze waarde wordt aangegeven in m3.

      Als er kostendelers op de radiatoren zitten, dan kun je de meterstanden hiervan rechtstreeks aflezen. Eteck zal in dat geval deze eenheden omrekenen naar een warmteverbruik.

      Iedere woning is anders en er bestaan dus ook individuele verschillen. Voor de exacte situatie in jouw woning verwijzen wij naar de informatiekaart in het klantportal MijnEteck.

    • Het warmteverbruik is afhankelijk van veel factoren, zoals de positie van de woning, je warmwater verbruik en de gezinssamenstelling. Al deze factoren spelen een rol.

      Het gemiddelde warmteverbruik van een huishouden is ongeveer 25 Gigajoule per jaar. Jouw verbruik kan hier dus van afwijken.

    • Warmtepompen zijn in principe vergelijkbaar met koelkasten. Dit houdt in dat ze onderhoudsvrij zijn en dus niet periodiek gecontroleerd hoeven worden. Enkele warmtepompen worden wel onderhouden. Dit kan niet op aanvraag maar wordt vanuit Eteck geïnitieerd. Je ontvangt hierover bericht als dit voor jouw geldt.

      Indien je een storing aan je warmtepomp hebt kun je dit melden via ons telefoonnummer 085-0218000.

    • De contractduur is 30 jaar. Eteck draagt zorg dat er 30 jaar lang een werkende warmtepomp/afleverset aanwezig is in de woning.

      De exacte voorwaarden hiervan vind je in de Algemene leveringsvoorwaarden en Aansluitvoorwaarden. Deze documenten zijn te vinden in de klantportal MijnEteck.

    • Controleer eerst op de informatiekaart in MijnEteck of de koelfunctie in de woning handmatig geactiveerd moet worden. Dit is in sommige gevallen aan de orde.

      Zorg er vervolgens voor dat de gewenste temperatuur op de thermostaat lager staat ingesteld dan de gemeten temperatuur in de woning. Weet wel dat het enige tijd kan duren voordat je het effect merkt. Met onze passieve vloerkoeling (anders dan met airconditioning) is het doorgaans mogelijk de woning enkele graden af te koelen ten opzichte van de buitentemperatuur. Het helpt om ramen en deuren gesloten te houden en zonne-instraling te beperken door zonwering of het sluiten van gordijnen.

      Heb je tijdens het stookseizoen in enkele ruimtes de verwarming uitgeschakeld, vergeet deze bij warmteklachten dan niet open te zetten voor verkoeling.

    • Indien het in jouw woning ook mogelijk is om te koelen, dan is het goed om te weten dat vloerkoeling anders werkt dan airconditioning. Waar airconditioning actief de lucht koelt, stroomt er met vloerverkoeling koud water door jouw vloerverwarmingssysteem. Hierdoor kan je de temperatuur in de woning doorgaans enkele graden koelen ten opzichte van de buitentemperatuur. Weet wel dat het, na het activeren van de koeling, enige tijd kan duren voordat dit je dit merkt.

      Bij een combinatie van hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid, kan de aanvoertemperatuur van koeling tijdelijk iets verhoogd worden. Dit doen wij om het temperatuurverschil tussen de vloer en de omgeving te verkleinen. Hiermee wordt condensvorming op jouw vloer voorkomen en het risico op valpartijen door een gladde vloer verkleind.

    • Speciaal voor huishoudens met lage inkomens, komt de overheid met een extra energietoeslag. Deze toeslag volgt bovenop de andere compensaties.

      De eenmalige energietoeslag is in juli 2022 verhoogd van € 800 naar € 1.300. Werk je en verdien je rond het minimum? Vraag de energietoeslag dan aan bij de gemeente waar je woont. Wil je meer weten over de energietoeslag? Ga dan naar deze website van de Rijksoverheid.

    • Op dit moment zijn onze tarieven voor 2023 nog niet bekend. Elk jaar stelt de ACM (Autoriteit Consument & Markt) in december de maximumtarieven voor warmte vast. Dat is ook het moment waarop wij inkopen. Op basis van de ACM-tarieven en onze inkoopkosten berekenen we jouw tarieven voor 2023. Wij maken de nieuwe tarieven bekend voor 1 januari 2023 aan u bekend.

    • Hoe de warmte wordt opgewekt, verschilt per project. Bekijk MijnEteck om te zien hoe dit voor jouw woning geregeld is. Maar let wel op, de hoge prijs van aardgas heeft invloed op de hele energiemarkt. Als één brandstof in prijs stijgt, wordt de vraag naar andere brandstoffen groter en stijgt die prijs ook. Daarom hanteren wij één verkoopprijs per GigaJoule (GJ), ongeacht het type warmte-installatie. Dit bedrag wordt in de Warmtewet bepaald.

    • Naast dat dit zo is vastgelegd in de Warmtewet is er nog een andere reden waarom de prijs van duurzaam opgewekte warmte samenhangt met de prijs van aardgas. De subsidies voor duurzame energieprojecten zijn namelijk gekoppeld aan de gasprijs. Om ervoor te zorgen dat duurzame energie kan concurreren met gas, legt de overheid het verschil bij tussen de productieprijs van de duurzame energie en de geldende marktprijs. Als indicatie voor de marktprijs hanteert de overheid de prijs van gas: wordt gas duurder, dan daalt de subsidie. Daardoor is nu niet alleen de door gas opgewekte warmte duurder, maar ook die afkomstig uit niet-fossiele bronnen.

    • Wij zouden ook graag zien dat de warmtetarieven (en projectsubsidies) niet meer aan de gasprijs zijn gekoppeld. Daardoor worden onze tarieven ook beter uitlegbaar. Hiervoor pleiten wij al enkele jaren en dat besef is ook bij minister Rob Jetten doorgedrongen. Er wordt in ons kabinet dan ook gesproken over een nieuwe Warmtewet (Wet collectieve warmtevoorziening), die naar verwachting in 2024 van kracht is.

    • Nee, je krijgt geen naheffing omdat de prijzen zijn gestegen dit jaar. De prijzen zijn begin 2022 vastgezet en dat verandert niet gedurende het jaar. Je kan alleen een naheffing via jouw jaarnota krijgen als je meer hebt verbruikt dan de maandelijkse voorschotten die je hebt betaald.

    • Dat er een prijs- en verbruiksplafond voor de energierekening gaat komen is inmiddels duidelijk. Naast de huishoudens die aangesloten zijn op gas, wordt er ook rekening gehouden met huishoudens die gebruik maken van duurzame warmtesystemen. Wat het exacte effect hiervan is op uw rekening, dat is nog niet helder. Er wordt door het kabinet gewerkt aan de precieze details.

      Heeft u een warmtepomp en gebruikt u geen gas, maar juist wel meer elektriciteit? Het kabinet houdt bij de uitwerking van de plannen inmiddels rekening met huishoudens die meer elektriciteit gebruiken door bijvoorbeeld het gebruik van een warmtepomp.

      Zodra wij meer duidelijkheid hebben, wordt deze informatie met u gedeeld.